Gå direkt till innehåll
Borups Victory och Daniel Wäjersten är klar för Hugo Åbergs Memorial. Foto: Lena Emmoth, TR Bild

Borups Victory kommer till Åbergs

Elitloppstvåan Borups Victory är klar för Sofiero Bryggeri presenterar Hugo Åbergs Memorial. Det betyder också att Daniel Wäjersten, Sveriges kanske hetaste tränare just nu, kommer att få köra Åbergs för första gången.

– Det ser jag verkligen fram mot, säger Daniel. Förra året var jag på plats som åskådare.

Borups Victory har haft en kanonsäsong så här långt. Förutom andraplatsen i Elitloppet, då han satte sitt rekord 1.08,5, har han dubbla storloppsvinster i Finland som tillsammans gett nästan två miljoner kronor.

– Jag skulle vilja säga att jag har en häst med väldigt få svagheter, sammanfattar Wäjersten sin stjärna. Han klarar olika distanser, han är kvick från start och han är sedan både stark och snabb.

Planen innan Åbergs?

– Han kommer inte att starta någon mer innan vi åker till Jägersro utan han får träna på.

Borups Victory ägs av Stall Droad AB och bakom det stallnamnet finns bland annat den stora hockeyprofilen Mats Sundin.

– Det känns som en klockren inbjudan, säger Jägersros sportchef Mats Ahlkvist. Det finns så mycket intressant runt både häst och kusk.

En annan liten kuriositet är att Borups Victory är uppfödd bara 15 kilometer från Jägersro, hos Gustaf Thulin från Klågerup.

Mats Ahlkvist fortsätter nu sitt arbete med ytterligare inbjudningar till Åbergs, men som vanligt är han noga med att hitta stjärnor med färsk och hög form.

Sedan tidigare har Önas Prince/Per Nordström tackat ja till att vara med i Åbergs. Nytt för i år är att vinnaren av Guldsprintern i Halmstad den sjätte juli får en plats i Åbergs. Som tidigare får också vinnarna av Årjängs Stora Sprinterlopp (13:e juli) och St Michel i Mikkeli (14:e juli) en inbjudan.

Precis som förra året är förstapriset 1 609 000 kronor, alltså 1 000 kronor per meter. Hugo Åbergs Memorial avgörs på Jägersro tisdagen den 30 juli.

Mats Ahlkvist

Presskontakt Sportchef 0762755565

Jägersro trav – Vi skapar vinnare

Jägersro skapar vinnare. Det kan vara en vinnare av Hugo Åbergs, av ett vanligt lopp vilken vardag som helst eller kanske bara den älskade hästen som gör sitt yttersta. En vinnare kan finnas i totohallen, men lika gärna i restaurangen under en trevlig stund med god mat och dryck i glada vänners lag. Travtävlingar, konferens, framtid, sport och spänning.

Jägersro är hela Malmös arena som erbjuder unika möjligheter.

Jägersro Trav

200 39 MALMÖ