Viltolyckor i fokus men ”tänk efter före”

Det sker i genomsnitt en viltolycka var 15:e minut på våra vägar. Det går att påverka sina chanser att undvika en olycka med vilda djur. Som fordonsförare kan du bidra genom att bl.a. förbereda din resa, skaffa information och anpassa hastigheten till de vägsträckor där det är extra farligt. Jägarnas Riksförbund vill uppmana trafikanter att vara vaksamma när man vistas ute på vägarna.

Viltolyckorna ligger fortfarande på en hög nivå, visar den nationella statistiken. Bara i år har fram till och med augusti anmälts nästan 26 000 olyckor till Polisen, där vilda djur*) varit inblandade. Det är viktigt att vara uppmärksam när man kör bil, djur kan dyka upp vart som helst säger Ulf Kallin, Riksviltvårdskonsulent hos Jägarnas Riksförbund.

Nationella Viltolycksrådets kampanj under vecka 39 ”Tänk efter före” syftar till att få trafikanterna att förbereda sin resa genom att ta reda på var det har skett viltolyckor, vara utvilade innan man startar sin resa då är man mer uppmärksam och använda sig av Viltolycksrådets hemsida för att bland annat informera sig om de farligaste vägsträckorna.

Viltolycksrådet har tagit fram en App ”Viltolycka” som man gratis kan ladda ned till sin mobiltelefon. Har man aktiverat den så kan man bli varnad när man kör in i ett viltolycksdrabbat område.

- Minska hastigheten och bli mer uppmärksam på dessa sträckor så är möjligheten att utvika en viltolycka större, säger Håkan Karlsson, Länspolismästare i Norrbottens län och ordförande i rådet. Ett bra råd är tänk efter före och planera din resa.

Ett viktigt arbete med viltolyckor görs av eftersökjägare. Deras arbete innebär att när ett larm kommit till Polisen om en viltolycka så skickas en eftersöksjägare från någon av jägarorganisationerna ut till olycksplatsen för att därifrån spåra viltet och avliva det om det är nödvändigt. På så sätt förkortas djurets lidande avsevärt. Trafikanterna måste därför markera platsen där sammanstötningen skedde. Detta gör man bäst genom att använda den s.k. viltolycksremsan. Den kan man få från närmaste bilprovning.

En del polisdistrikt kommer att genomföra hastighetskontroller på viltolycksdrabbade vägar.

- Fordonsförare måste vara mer uppmärksamma på de viltolycksdrabbade vägsträckorna, säger Lars Sävberger, verksamhetsledare i Viltolycksrådet. Den vanligaste sammanstötningen är med rådjur och över 75 procent av alla sammanstötningar sker med rådjur. Sammanstötningar med vildsvin har ökat kraftigt under 2012, konstaterar Lars Sävberger. I förhållande till 2011 är det nästan en fördubbling och är nu uppe i ett par tusen sammanstötningar.

Nationella Viltolycksrådets hemsida

På Nationella Viltolycksrådets hemsida finns en karta med alla de rapporterade olyckorna inprickade. Som trafikant kan man få hjälp med att se de farligaste avsnitten på resvägen. Ange bara start- och slutpunkt för resan så ritas färdvägen ut och viltolyckorna markeras. En ovärderlig hjälp för att kunna planera sin resa på ett tryggt sätt.

Viltolycksrådets hemsida; www.viltolycka.se

Om olycka ändå är framme

Även om man inte kan konstatera någon skada på djuret så ska det ändå rapporteras till Polisen via SOS 112.  Om en viltolycka inträffar ska man i första hand ta hand om eventuella skadade och varna andra trafikanter genom att sätta ut en varningstriangel. Dessutom måste olycksplatsen markeras. Markeringsremsor kan hämtas på Bilprovningens stationer och innehåller värdefull kontaktinformation om olyckan är framme.

Appen ”Viltolycka”

Viltolycksrådet har tagit fram en App ”Viltolycka” som kan laddas ned gratis till mobiltelefonen. Syftet med appen är att upplysa trafikanterna om viltfaran som finns på våra vägar, även på sträckor där det finns viltstängsel och därmed öka uppmärksamheten. Mer information om appen hittar man på Viltolycksrådets hemsida

Fakta om Nationella Viltolycksrådet

Rådet är ett samarbetsorgan mellan 15 myndigheter och organisationer och har två verksamhetsgrenar, dels att samordna en viltolycksorganisation med jägare som söker efter trafikskadat vilt, dels ett viltolycksförebyggande arbete. Rikspolisstyrelsen är efter regeringsbeslut samordningsansvarig myndighet.

Ett av Nationella Viltolycksrådets delmål är att antalet döda människor i viltolyckor ska halveras till 2018 från 2007 års nivå.

Nationella Viltolycksrådet sammanställer statistik baserad på antalet polisrapporterade viltolyckor.

För mer information kontakta

Verksamhetsledare                 Lars Sävberger, Rikspolisstyrelsen, tfn 010-564 04 13

Jägarnas Riksförbund            Jägarnas Riksförbund, tel: 08 – 550 107 81

Regionala rådens ansvariga   Kontaktuppgifter finns på Viltolycksrådets hemsida www.viltolycka.se under rubriken länsanvariga.
(Polisen är sammankallande för resp. råd)

-------------------------------

Information om olycksdrabbade vägar, länsvis olycksstatistik och mer information om Nationella Viltolycksrådet finns på: www.viltolycka.se

*)    Vilda djur enligt jaktförordningen § 40 är:

björn, varg, järv, lodjur, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn.