Jägarnas Riksförbund uttalar sig om miljöministerns krav på skärpt lagstiftning kring jaktbrott.

JRF fördömer självklart all form av illegal verksamhet inom jakten och ser alla former av civil olydnad, genom kriminella handlingar, som en belastning för den övervägande delen mycket seriösa och laglydiga jägare.

JRF gör även bedömningen att ett införande av ett lagförslag enligt nedan, som hämtats från Justitiedepartementets promemoria Ds 2010:25, inte nämnvärt skulle stävja illegala handlingar utan endast drabba den laglydiga majoriteten av jägare.

”Föreslagen lydelse

46 a §

För försök eller förberedelse till jaktbrott enligt 44 § eller jakthäleri enligt 46 § andra stycket döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken.”

JRF grundar detta ställningstagande dels på delar av BRÅ:s rapport 2007:22 som t.ex.

”Mot denna bakgrund framstår det som utsiktslöst att tro att den illegala jakten nämnvärt kan begränsas genom straffskärpningar, ökad övervakning och fler poliser. I stället krävs mer genomgripande åtgärder som påverkar attityder och värderingar. Vi övergår nu till att diskutera varför denna brottslighet med politiska förtecken måste motverkas med bland annat politiska medel.”

Men även på övertygelsen att det föreligger mycket stora risker att jägare hamnar i oklara rättslägen p.g.a. att han/hon inte kan motbevisa anklagelser kommenterar Förbundsordförande Solveig Larsson.

Jägarnas Riksförbund anser i likhet med BRÅ att detta är en brottslighet med politiska förtecken som grundar sig i en politiskt beslutad rovdjurspolitik där den drabbade befolkningen känner sig åsidosatta och överkörda.

För mer information vänligen kontakta:

Solveig Larsson

Ulf Kallin