Älgen och dess förvaltning - Riksdagsbeslut den 1 december

Jägarnas Riksförbund ser med oro på flera av de förändringar som kommer med det nya systemet bl.a. hur utformningen av förbundets grundfråga ”rätten till meningsfull jakt på egna eller arrenderade marker” kommer att hanteras. Även den med all säkerhet ökande administrationen och kostnaderna väcker oro.

JRF ser positivt på ett frivilligt samarbete över större arealer men pekar även på att regelverken tydligt måste reglera och begränsa tjänstemäns och förtroendevaldas möjligheter till egna tolkningar och därigenom försvåra en frivillig samverkan.

Efter riksdagens nu tagna beslut stundar ett angeläget arbete med att utarbeta demokratiska och rättvisa förordningar kring hur förvaltningen skall genomföras praktiskt, det får inte bli ytterligare ett system som i teorin lovar runt men i praktiken håller tunt.

För mer information vänligen kontakta:

Solveig Larsson

Information och marknad