Demonstration för att rädda assistansen för oss som behöver den mest

Imorgon torsdag förväntas Försäkringskassans styrelse fatta det ödesdigra beslutet om månadsvis redovisning av det förhöjda timbeloppet för personlig assistans. Som en sista åtgärd kommer medlemmar i Föreningen JAG att samlas utanför Försäkringskassans kundcenter i Sundbyberg där styrelsen sammanträder.

Medlemmarna i Föreningen JAG kraftsamlar nu för en sista demonstration den 30/6 kl 11.15–11.45 utanför Försäkringskassans kundcenter, Sturegatan 16A i Sundbyberg. I samband med demonstrationen kommer Föreningen JAG lämna 5 400 namnunderskrifter till ledamöterna i Försäkringskassans styrelse som under torsdagen förväntas fatta det ödesdigra beslutet om månadsvis redovisning av det förhöjda timbeloppet för personlig assistans.

• Mänskliga rättigheter

• Stockholm

Tusentals namnunderskrifter lämnades till Försäkringskassan

Idag demonstrerade ett hundratal personer utanför Försäkringskassanshuvudkontor i Stockholm där man också lämnade över namnunderskrifterna från petitionen ”Rädda assistansen!” till Försäkringskassan. - Försäkringskassan framställer det här som en rent administrativ ändring. Men i verkligheten kommer personer med stora behov drabbas väldigt hårt, säger Cecilia Blanck verksamhetschef på JAG.

Funktionshindrade demonstrerar mot Försäkringskassan

24/5 kl 14.00 anordnas en demonstration utanför Försäkringskassans huvudkontor vid Telefonplan i Stockholm. Demonstrationen är en protest mot att det förhöjda timbeloppet i assistansersättningen ska redovisas varje månad istället för halvårsvis. Förändringen ses som en teknikalitet av regeringen och Försäkringskassan men raserar assistansen för personerna med de största funktionsnedsättningarna.

Regeringsbeslut drabbar personerna med de allra största funktionsnedsättningarna

Personer med de största funktionsnedsättningarna drabbas hårt av nytt regeringsbeslut – demonstrerar på Drottninggatan vid Stadsteatern i Stockholm 25/2 kl 11–13. Beslutet sparar ca 0,5 procent av statens kostnader för personlig assistans men slår hårt mot den grupp som har de allra mest omfattande funktionsnedsättningarna och behöver den mest kvalificerade personliga assistansen.