Vinnarna av Swedish Design Awards by RUM 2022

Vinnarna av Swedish Design Awards by RUM 2022

Här är vinnarna av Swedish Design Awards by RUM 2022

För nionde året i rad prisar förlaget It Is Media de främsta aktörerna inom skandinavisk arkitektur och design genom att dela ut den prestigefyllda utmärkelsen Swedish Design Awards by RUM. Priset uppmärksammar såväl etablerade aktörer som nykomlingar inom arkitektur, inredning och design med ambitionen att främja både kreatörerna och branschen. Priskategorierna är Årets Arkitektur, Årets Möbel, Årets Inredningsdetalj, Årets Designer, Årets Uterum och Årets Hållbarhetspris.

Årets Arkitektur tilldelas Liljevalchs+ av Wingårdhs, Årets Möbel går till Moci Dining Table av Moa Sjöberg för Asplund, Årets Inredningsdetalj går till Babushka av Monica Förster för Subjective, Årets Designer är Jenny Nordberg, Årets Uterum tilldelas Almbacken, Södra Sandby - Maria Dremo Sundström och Årets Hållbarhetspris går till Göteborgs Stad för Hoppet, ett innovationsprogram för fossilfri byggnation.

Juryns motivering till årets pristagare:

Årets Arkitektur

Liljevalchs+ av Wingårdhs

Motivering: ”Det är bara man själv och betongen” säger arkitekten Gert Wingårdh om sin byggnad Liljevalchs+, en byggnad han är väldigt nöjd med. I de tidiga skisserna var tanken på mycket yta till konsten och byggnaden var tänkt som låg och lång. Men det blev till slut något kort och tjockt, en svårnavigerad konsthall som blir alltmer mystisk ju längre in man kommer. Så tycker Gert. Och vi kan inte annat än hålla med. Stockholm har fått en magisk, ny konsthall. Välbehövligt, välutfört, vackert.

Årets Möbel

Moci Dining Table av Moa Sjöberg för Asplund

Motivering: Det stora klassiska matbordet har blivit mjukare! Nyexaminerade Moa Sjöbergs vackra Moci Dining Table är bestämd i sitt formspråk och balanserar perfekt mellan det kantiga och runda, det hårda och mjuka och det nätta, men rejäla.

Årets Inredningsdetalj

Skålarna Babushka av Monica Förster för Subjective

Motivering: Vacker form och hållbar produktion. Design som drivkraft för positiv förändring. Just det är de handblåsta skålarna Babushka, som ingår i Subjectives första kollektion, ett ypperligt exempel på. Inspirerade av de ryska dockorna, både till formen och hur de upprepar sig i olika skala, kan skålarna placeras i varandra och går att nyttja som förvaringsobjekt, vackra inredningsdetaljer eller som del av en servis. Elegant, enkelt och funktionellt.

Årets Designer

Jenny Nordberg

Motivering: Med inspirerande lekfullhet har Jenny Nordberg tagit sig an allt från lampor av överbliven metall till smycken av sammansatt kontorsmaterial. Med sin kreativa approach till materialval och stor konstnärlig integritet visar hon att kommersiell inte behöver betyda anonym eller likriktad.

Årets Uterum

ALMBACKEN, Södra Sandby
Maria Dremo Sundström, trädgårdsdesigner

Motivering: Maximalistisk minimalism. En komplett trädgård. Så komplett som en trädgård, som det levande väsen den är, kan bli! Arkitektonisk struktur som inte känns stram utan tvärtom, lekfull – när de olika rummen möbleras med framför allt klorofyll, i ett finstämt spektrum av kulörer. Minutiöst genomtänkt infrastruktur med såväl ringlinje, genomfartsleder, lättnavigerat gatunät som labyrintiska gränder. Och kanske viktigast av allt – återvändsgränder.

Årets Hållbarhetspris

Göteborgs Stad för Hoppet - ett innovationsprogram för fossilfri byggnation

Motivering: Inspiratör i klimatomställningen. Med initiativet Hoppet stimulerar Göteborgs Stad innovation, genererar kunskap och skapar bättre förutsättningar för fossilfritt byggande. Förskolan Hoppet är det första projektet i sitt slag, som genom högt satta mål om fossilfrihet och ett helhetsperspektiv utmanat och engagerat över 50 projektaktörer, innovatörer, experter och forskare, samt bidragit till nya lösningar och produkter, arbetssätt och metoder. Erfarenheter och ny kunskap sprids till branschen i stort. Projektet har lyckats att reducera klimatpåverkan med hela 70 procent jämfört med en liknande nybyggd förskola.

Årets jury

Juryn består av välrenommerade arkitekter, formgivare och designjournalister med arkitekturhistoriker Martin Rörby som återkommande ordförande. I årets jury ingår Rahel Belatchew /Belatchew Arkitekter, Eero Koivisto /Claesson Koivisto Rune, Clara von Zweigbergk /formgivare, Anya Sebton /Designer & inredningsarkitekt, Svante Öquist /inspiratör och Ivana Kildsgaard / Hållbarhets- och Kvalitetschef på Tengbom samt chefredaktörer på Tidskriften RUM /Cecilia Öfverholm, Nya RUM /Josefin Udén, RUM Hemma /Amina Djemili, RUM Ute /Bettina Bieberstein Lee, Byrum.se /Tina Vernon och förläggare Jacop Merlini.

Prisutdelningen visas digitalt på Byrum.se HÄR

Tack till våra samarbetspartners:
Montana, Stala, Dux, Fiskars, Rörstrand, Ogeborg, Audi och Trendgruppen PR.