Vinnarna av Swedish Design Awards by RUM 2021

Vinnarna av Swedish Design Awards by RUM 2021

För åttonde året i rad prisas de främsta aktörerna inom skandinavisk arkitektur och design. Den prestigefyllda utmärkelsen Swedish Design Awards by RUM 2021 uppmärksammar såväl etablerade aktörer som nykomlingar inom arkitektur, inredning och design med ambitionen att främja både kreatörerna och branschen. Priskategorierna är Årets Inredningsföremål, Årets Arkitektur, Årets Möbel, och Årets Uterum.

Årets Inredningsföremål går till Köksredskapsserien Nouie av Jens Fager och Tommy Myllymäki, Årets Arkitektur tilldelas Kunskapshuset av Liljewall Arkitekter i samarbete med MAF Arkitektkontor, Årets Möbel går till Soffan Famna av Taf Studio för Svenskt Tenn och Årets Uterum blir En trädgård med utsikt, Varberg - Rebecca Malmsköld och Staffan Eklund, trädgårdsmästare.

Juryns motivering till årets pristagare:

Årets Inredningsföremål
Köksredskapsserien Nouie av Jens Fager och Tommy Myllymäki

Motivering: Samarbetet mellan designern Jens Fager och kocken Tommy Myllymäki är ett skolboksexempel på hur två olika färdigheter tillsammans skapar symbios. Här har passion och yrkeskompetens fått styra, Nouie. Det är essentiellt, funktionellt, hållbart och inte minst estetiskt tilltalande. Uppfriskande är dessutom att Nouie föddes under ett samtal mellan barndomsvännerna Jens och Tommy och idag är en köksserie som både kan användas i hemmet och i professionella kök. Kockmössan av!

Årets Arkitektur
Kunskapshuset av Liljewall Arkitekter i samarbete med MAF Arkitektkontor

Motivering: Vad som händer när ett helt samhälle ska flyttas är nästan omöjligt att förstå. Särskilt i fallet med Malmberget som helt elimineras och med det också minnen och historia. Det var vid denna ättestupa Liljewall Arkitekter skred till verket och skapade en helt ny, betydelsefull och vänlig byggnad för gymnasie- och vuxenskolan i Gällivare. Det röda Kunskapshuset är nu redo att ta emot 1000 personer varje dag, i sin stolta gestaltning dominerad av samisk kultur och dess hantverk med inspiration av såväl gruvan som naturen.

Årets Möbel
Soffan Famna av Taf Studio för Svenskt Tenn

Motivering: Soffan Famna av Taf känns på samma gång vågad och lite kaxig, som en högst rimlig och samtida tolkning av Josef Frank och Estrid Ericsons klassiskt eklekticistiska arv. Å ena sidan lite svulstigt 70-talsspännande, å andra lite typiskt Svenskt Tennbourgeois. Lite som en förstorad dockskåpssoffa. Kan mycket väl komma att bli en framtida Svenskt Tenn-klassiker

Årets Uterum

Motivering: På en höjd en bit inåt landet från Varberg ligger trädgården som är vad den heter: En trädgård med utsikt. Här har trädgårdsmästarparet Rebecca Malmsköld och Staffan Eklund på bara tolv år skapat en terrasserad oas av en 3800 kvadratmeter stor stenig slänt. Med stort kunnande kring hantverket och trädgårdshistoria, i kombination med egna idéer, har det nu blivit tio olika trädgårdsrum med inspiration från såväl Italien som England. Genom handfast trädgårdskonst och omtanke om det vackra visar paret att alla kan skapa sig ett eget paradis på jorden. Vi faller pladask!

Årets jury
Den framstående juryn består av välrenommerade arkitekter, formgivare och designjournalister med arkitekturhistoriker Martin Rörby som återkommande ordförande. Årets jury består av Eero Koivisto /Claesson Koivisto Rune, Rahel Belatchew /Belatchew Arkitekter, Clara von Zweigbergk /formgivare & illustratör och Shane Schneck /formgivare & arkitekt, Svante Öquist /inspiratör & tidigare chefredaktör samt chefredaktören på tidskriften Rum Cecilia Öfverholm, chefredaktören på Rum Hemma Amina Djemili, chefredaktören på Nya Rum Josefin Udén och chefredaktören på Rum Ute Bettina Bieberstein Lee.