ISS hjälper Holmen att effektivisera

ISS framgångsrika outsourcing och tjänsteverksamhet fortsätter att växa.  Den internationella skogsindustrikoncernen Holmen är en av de första i branschen att upphandla facility management och uppdraget går till ISS som får förtroendet som leverantör till den svenska verksamheten.

ISS blir totalleverantör av tjänster som omfattar lokalvård, vakt och säkerhetstjänster, mat och kaffeapparater samt diverse administrativa tjänster såsom telefonväxel, reception och konferensservice på Holmens svenska enheter i Hallstavik, Iggesund, Norrköping, Stockholm och Örnsköldsvik. Avtalet träder i kraft den 1 november 2010 och löper över tre år.

I en traditionell bransch som massa & pappersindustrin har man historiskt sett oftast hanterat många av facility management-tjänsterna själva, så om samarbetet faller väl ut är chanserna stora att fler företag i branschen följer efter.

– Vi är stolta över att Holmen, som blir en viktig referenskund, har valt oss som totalleverantör och vi ser fram emot ett långvarigt samarbete där vi ska verka för att våra tjänster är effektiva och håller hög kvalitet för att bidra till en positiv utveckling av Holmens kärnverksamhet, säger Lars Täuber, affärsområdeschef ISS Facility Management.

– Det är första gången vi lägger ut så stora delar av vår interna verksamhet till en och samma leverantör och det var viktigt att hitta en professionell samarbetspartner. Vår bedömning är att ISS kan leverera facility management-tjänster med rätt kvalitet och som stödjer vår kärnverksamhet, säger Sven Wird, teknisk direktör, Holmen. ISS har erfarenheter av att överta personal och vi har en samsyn kring personalfrågor vilket är avgörande för att lyckas med outsourcing i ett företag med en så lång tradition. Dessutom är det positivt att ISS har en internationell verksamhet som gör det möjligt att i framtiden även samarbeta på våra enheter utomlands.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

Ingela Carlsson, informationsdirektör, Holmen, ingela.carlsson@holmen.com, 0702 129712

ISS Facility Services AB, Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med ca 12 000 resp 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontorstjänster och trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har 525 000 anställda i 50 länder, vilket gör den till världens fjärde största privata arbetsgivare. Läs mer på http://www.iss-fs.se

Holmen är en skogsindustrikoncern som tillverkar och säljer tryckpapper, kartong och trävaror. Koncernen äger också skogs- och krafttillgångar. Nettoomsättningen uppgick år 2009 till 18 071 Mkr och antalet anställda är cirka 4 300. Holmen är ett publikt bolag, vars aktieserier A och B är noterade på Nasdaq OMX Nordic, Large Cap. http://www.holmen.com