ISOVER lanserar CLIMAVER® – ventilationsisolering med inbyggd kanal

ISOVER lanserar CLIMAVER® – ventilationsisolering med inbyggd kanal

CLIMAVER® är ISOVERs senaste nyhet inom ventilationsområdet. Systemet ger installatörer flexibiliteten att bygga och anpassa isolerade ventilationskanaler direkt på plats vid installation. Grundkomponenterna är glasullsskivor med ett ytskikt av förstärkt aluminiumfolie. Skivorna viks enkelt ihop till kompletta ventilationskanaler och utgör både isolering och kanal på samma gång. Med ett par enkla handgrepp sätts sedan kanalelementen samman till hela ventilationssystem, isolerade och klara.

Lätt, starkt och brandsäkert
Vikten på CLIMAVER® ventilationskanaler är ca en tredjedel av motsvarande oisolerade plåtkanaler vilket ger enkel hantering och låga installationskostnader. Eftersom kanalerna byggs på plats när de ska installeras så går det snabbt att anpassa dem och man minimerar materialspillet.

Även brandsäkerheten är i toppklass. CLIMAVER® uppfyller kraven för Euroclass A2-s1, d0, det som i tidigare versioner av BBR kallades ”obrännbart material”.

Höga prestanda
Tack vare den höga isolerförmågan och lufttätheten är energiförlusterna drygt 75 % mindre än för oisolerade plåtkanaler och man slipper all kondens. Isoleringen ger också mycket goda akustiska egenskaper och eliminerar behovet av ljuddämpare.

Jonas Karlsson är försäljningsansvarig för CLIMAVER® och ser många fördelar med produkten:

– Det här är ett betydande steg framåt jämfört med traditionella ventilationskanaler av plåt och ger fördelar i alla led, säger han och fortsätter:

– För det första får installatörerna lätthanterade, snabbinstallerade produkter som de själva kan anpassa på plats så de slipper vänta på nya delar om förutsättningarna ändras. För det andra blir logistiken mycket enklare med platta paket istället för otympliga kanaler. Och för det tredje så får fastighetsägarna ett ljuddämpat och energisnålt ventilationssystem till en lägre installationskostnad.

Produkterna och systemet är typgodkänt av SP SITAC och montage kommer att utföras av auktoriserade montörer för att säkerställa en hög kvalitet.

Enkel rengöring och snabbt montage
Tack vare de tåliga ytskikten kan kanalerna rengöras på samma sätt som traditionella plåtkanaler, t.ex. med roterande plastviska, dammsugning eller tryckluft.

Kanalelementen har en unik hane/hona-koppling som ger helt lufttäta fogar när de sammanfogas. Skivorna skärs med CLIMAVER® skärverktyg som automatiskt ger den rätta profilen på elementen.

Systemet kan med fördel användas för luftvärme, luftkonditionering och ventilation med tryck upp till 400 Pa övertryck och 500 Pa undertryck samt lufthastigheter upp till 7 m/s. Produkterna är CE-märkta i enlighet med standarden EN 13162.

Sortiment
CLIMAVER® finns i tre olika utföranden:

CLIMAVER® A2 har förstärkta aluminiumskikt på både in- och utsidan. Det yttre skiktet gör kanalerna lufttäta och fungerar som ångspärr. Det inre, släta skiktet gör att tryckförlusterna minimeras.

CLIMAVER® A2 Neto är klädd på insidan med en kraftig glastrådsväv som ger mycket god ljudabsorption. Utsidan är även här klädd med förstärkt aluminiumfolie som ger lufttäthet och agerar ångspärr.

CLIMAVER® Deco är en designvariant av A2 Neto och kan beställas med olika färg på det yttre ytskiktet.

Saint-Gobain ISOVER AB, som är en del av Saint-Gobain ISOVER Scandinavia, marknadsför produkter under namnet ISOVER och är landets största och ledande leverantör av isolermaterial. Företaget har fabriker i Billesholm i Sverige och i Vamdrup i Danmark. Saint-Gobain ISOVER Scandinavia har ca 580 anställda, varav ca 380 är placerade i Sverige. År 2011 omsatte Saint-Gobain ISOVER AB drygt 920 miljoner SEK. Verksamheten ingår i den franska koncernen Saint-Gobain, som består av mer än 1.400 konsoliderade företag med drygt 190.000 anställda och som har tillverkning i 64 länder över hela världen. År 2011 hade Saint-Gobainkoncernen en omsättning på ca 42 miljarder Euro.