Anja och Filippa framför sitt drömhus

Programserie med Anja och Filippa som bygger sitt hållbara drömhus i trä

Anja Pärson och Filippa Rådin har valt att bygga med IsoTimber som trästomme till sitt drömhus. Tidigt ställde de sig frågan – hur svårt är det att bygga hållbart? Nu kan vi alla ta del av deras perspektiv och erfarenheter kring det, de vill visa på goda exempel hur man kan göra. Följ hela byggprocessen på deras Youtube-kanal och se bland annat hur de monterar IsoTimber och refererar till grundaren med ”Det är som att ha Gud på plats!”.

Som tidigare nämnts så är IsoTimber leverantör av husstommen till det byggprojekt som Anja Pärson och Filippa Rådin genomför nu under hösten och vintern. IsoTimber levererade färdiga väggelement, så kallade planelement, till byggplatsen. Monteringen av väggarna sköttes av en lokal byggfirma, men även Anja och Filippa skruvade såklart ihop väggen. Se avsnittet där IsoTimber monteras här:

Det är en fantastiskt vacker plats på en strandtomt vid kusten utanför Umeå som de bygger huset på och de har ett filmteam med gedigen erfarenhet bakom sig. Producenten Simon Romanus har tidigare jobbat med Anja och inspelningen av husbygget sker successivt i takt med att projektets olika delar genomförs. Avsnitten publiceras allt eftersom de färdigställs och alla avsnitt visas på deras youtube-kanal här: https://www.youtube.com/.../UC3.../featured

- Det är smått otroligt faktiskt, nu syns IsoTimber i ytterligare en programserie! säger Mikael Östling, grundaren och innovatören av IsoTimber. Redan 2014 syntes vi in en TV4-produktion och förra året i både SVT’s Husdrömmar och TV4’s Grand Designs Sverige. I alla byggena har man valt vår stomme med tanke på miljön! Men det är första gången jag har blivit omnämnd med ”Det är som att ha Gud på plats”, säger Mikael och skrattar.

Både Filippa och Anja har vuxit upp nära naturen, berättar de i en intervju på TV4 Nyhetsmorgon, och att de gärna vill bidra till en mer hållbar värld om de kan genom sina namn. Hör dem själva berätta: ”Hus har blivit konsumtion – vårt ska vara hållbart” http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13723309

- Det ska bli spännande att se vilka andra byggmaterial de väljer och vad deras erfarenheter blir under resans gång, säger IsoTimbers vd Erik Malm. Vi vet att de valde Koljern Nordic som grund, tillverkad av återvunnen glas och metall. Se en intervju med Anja här: https://www.youtube.com/watch?v=7TvD0tEtLfg Jag uppskattar verkligen när stjärnor visar vägen genom eget agerande som är till nytta för hela samhället, det är så positivt! avslutar Erik med.

IsoTimber Holding AB