Tord Thyren (HälsingeBygg), Linda Sahlin (PEAB), Janina Östling (IsoTimber), Håvard Jegerstedt (IsoTimber)

IsoTimber kontrakterar bolagets största leverans

Bolaget tillverkar en unik väggkonstruktion som består av trä med isolerande luftkanaler. I fabriken i Jämtland, mitt i Sverige, har man nära till skogsråvara och bra arbetskraft. Med en stororder på ett äldreboende med 48 lägenheter till ett PEAB-ägt bolag tar IsoTimber plats på kartan som en stark leverantör på byggmarknaden.

I denna kristid har bolaget nyanställt personal till fabriken för att utöka produktionskapaciteten för den hittills största ordern i bolagets historia. Under våren sker första leverans av stommen till en byggnad med en bruttoarea på 4900 m2. Det är Hudiksvalls kommun som ligger i framkant och har valt att de äldre ska få en hälsosam inomhusmiljö och prioriterat att bygga klimatsmart. Träväggen är diffusionsöppen, d v s den tillåter fukt att vandra fritt. Det ger en behaglig luftkvalitet inne i rummet, särskilt för personer med känsliga luftvägar. Ingen plastfolie eller tilläggsisolerande material används och byggnaden är projekterad mot miljöbyggnad silver. VD, Håvard Jegerstedt, är väldigt glad för ordern som visar att bolagets strategi är rätt och är ett starkt kort inför kommande kapitalisering.

”Jag har fastnat för IsoTimber genom deras enkelhet i väggelementen. Få material i blocken gynnar både husets funktion och reducerar klimatbelastningen. Att materialet ’andas’ tycker jag är viktigt.” säger Tomas Wintherflykt hos FE Arkitekter AB som tagit fram äldreboendet HÅSTA SÄBO. De har ritat flera byggnader med IsoTimber som stomme, nu senast kvarteret Tigern i Söderhamn som ligger ute för upphandling. HälsingeBygg, ett helägt dotterbolag till PEAB, vann entreprenaden för att uppföra de 48 lägenheterna, restaurang och samlingsytor i äldreboendet. Ansvarige Tord Thyren ser fram emot att bygga med IsoTimber. ”Med tidigare erfarenhet av att bygga i betong så blir det här nytt för oss. Det ska bli spännande att se den snabba monteringen av väggelementen på byggplats.” Han nämner även att det är en stor fördel med den korta leveranstiden av stommen. Väggarna innehåller också KL-trä (korslimmade träskivor) som Stora Enso levererar till fabriken i Östersund, där IsoTimber monterar de isolerande väggelement på utsidan. Väggsektionerna som tillverkas med millimeterprecision transporteras sedan till byggplats för montering i början av maj.

Klimatläget medför att samhället måste prioritera att reducera koldioxidutsläppen och äldreboendet bidrar genom att binda 440 ton CO2e i trästommen. Byggnaden är alltså en kolsänka under sin livstid. IsoTimbers VD märker en skillnad idag jämfört med bara för två år sedan ”Det är många fler som har släppt osäkerheten kring att övergå från betong till trä. Man börjar förstå att konstruktioner i trä faktiskt möter de krav som ställs på brand och akustik. Det underlättar för hela byggbranschen att kunna reducera onödiga utsläpp av koldioxid, vilket äldreboendet är ett tydligt exempel på.”

IsoTimber Holding AB (publ) Håvard Jegerstedt, VD

Håvard Jegerstedt, VD, IsoTimber Holding AB (publ)
+46-63-431 31, info@isotimber.se