Borgafjäll 2023. Varg arkitekter. Husstomme: IsoTimber.

IsoTimber genomför nyemission

I ljuset av en ökande efterfrågan att bygga med trä så genomför IsoTimber nu en nyemission om cirka 6,5 MSEK för att kunna möta behovet och ta marknadsandelar. Befintliga aktieägare har företrädesrätt. Nya aktieägare som ser fördelar med IsoTimbers unika byggsystem och tror på en ökad tillväxttakt inom byggbranschen har nu möjlighet att kliva in i det fall inte alla aktier tecknas med företrädesrätt.

Styrelsen för IsoTimber Holding AB (publ), 556748-4679, har per den 24 september 2024 beslutat att, med stöd av bemyndigande från årsstämman 2024 (registrerat 2024-03-12), genomföra en nyemission med företrädesrätt. Härmed inbjuds befintliga aktieägare, per avstämningsdag 1 oktober 2024, att med företrädesrätt teckna sig för stamaktier i IsoTimber Holding AB (publ) i enlighet med angivna villkor i investeringsmemorandum. Nya aktieägare har möjlighet att teckna sig i det fall inte alla aktier tecknas enligt företrädesrätt.

Teckningsperiod är 8 - 24 oktober 2024, med styrelsens rätt att förlänga tecknings- och betaltid.

IsoTimber tillverkar husstommar av trä med en unik och patenterad konstruktion. Väggarna är både bärande och isolerande. Ingen extra isolering eller plastfolie behövs och den är diffusionsöppen, vilket ger ett behagligt inomhusklimat. Den mest sålda väggen består till 98 % av trä, en förnyelsebar råvara. Vid tillverkningen förädlas spånet till pellets och överskottsbitar från fönsterurtag återanvänds i planelementen. De robusta byggblocken kan återbrukas genom demontering och sedan byggas upp igen på annan plats.

Bolaget har tack vare huvudägare och engagerande medarbetare lyckats ta sig igenom en byggkris och trots vikande omsättning kunnat medverka som utställare och talare på mässan Nordbygg 2024 och som talare på mässan Trä & Teknik 2024.

Under denna period har vi även kunnat fortsätta att utveckla och bygga vidare på den egna produktionslinjen, som har stor betydelse för IsoTimbers utveckling.

Ett patent är även säkrat för större delen av Europa, ett så kallat enhetligt patent. Det ger möjlighet till eventuell expansion i området.

I ett expansivt läge och där det finns stor potential att ta marknadsandelar, vill nu styrelsen bjuda in till att teckna sig i en företrädesemission. Motivet för kapitalanskaffningen är att tillvarata det fortsatt starka marknadsläget för byggnation med trä. IsoTimbers möjlighet att öka omsättningen markant har aldrig varit bättre. Detta skall uppnås genom ökad säljaktivitet och färdigställandet utav den egna produktionslinjen. Vi räknar med att uppnå positivt resultat 2025 och att trefaldiga årets omsättning till 2027. IsoTimber kommer genom denna tillväxt att öka sitt bolagsvärde.

Styrelsen i IsoTimber Holding AB (publ)