I alla avseenden planeras koncepthuset utifrån tanken om att göra minsta möjliga avtryck på platsen.

Engelbrekt utveckling väljer IsoTimber för det klimatsmarta projektet i Vallastaden

Engelbrekt Utveckling har tecknat LOI tillsammans med det prisbelönta företaget IsoTimber gällande leverans av stomme till det klimatsmarta projektet i Vallastaden, med högt ställda ambitioner kring klimatavtryck och återbruk.

I alla avseenden planeras koncepthuset utifrån tanken om att göra minsta möjliga avtryck på platsen, genom användandet av lätt grundläggningsteknik och trästomme. IsoTimbers stomsystem möjliggör en snabb och effektiv byggprocess där byggblocken består av stående träreglar med frästa spår där stillastående luft skapar isolering.

– Hållbarhet handlar om att tänka långsiktigt. De här byggnaderna gör ett lätt avtryck, och någon gång långt fram i tiden ska husen kunna plockas isär i sina beståndsdelar och återbrukas, därför känns IsoTimber som det självklara valet. Med deras stomme som både är resurseffektiv och hållbar vid byggnation kan vi leverera ett parhus som lever upp till våra ambitioner kring klimatavtryck och återbruk. Säger Mikaela Sundström, Marknadsansvarig Engelbrekt Utveckling

IsoTimber vann Träpriset 2022 för att ha utvecklat en innovativ produkt som på ett nytt sätt tar tillvara träets unika egenskaper och miljönytta. Företagets vision är att leverera den mest hälsosamma och Klimatsmarta husstommen på marknaden. I fabriken i Östersund tillverkar IsoTimber det bärande och isolerande väggelementen av byggblock med urtag för fönster- och dörröppningar. Produktionstekniken ger förutsättningar för exakt passform, stabilitet och snabbt montage.

- Att få vara en del av Engelbrekt Utvecklings framfart som en given storspelare i en framtida hållbar stadsutveckling är för oss stort. Det är alltid väldigt inspirerande att få arbeta tillsammans med företag som delar våra värderingar och strävar efter att bygga med förnyelsebara material och innovativa lösningar. Att vi nu har fått förtroendet att vara stomleverantör till detta klimatsmarta projekt i Vallastaden, betyder mycket för oss. Säger Johan Hervall, Försäljningschef på IsoTimber Holding AB

Projektet i Vallastaden byggs med fokus på hållbarhet och klimatsmarta val av material, alla med hög grad av demonterbarhet och återvinning, återanvändning eller återbruk. Fasaden byggs även delvis av återvunnen kanalplast. Sedumtak i kombination med solcellspaneler ska generera energi till bostäderna. I bidraget för markanvisningstävlingen har Engelbrekt samarbetat med prisvinnande Arkitekterna Hermansson Hiller Lundberg.

Kontaktperson Engelbrekt Utveckling

Mikaela Sundström, Marknadsansvarig