Storslagen design i skogen!

Storslagen design i skogen!

Omgärdad av milsvid skog byggs ett fantastiskt fint hus med IsoTimber i väggarna, ritat av arkitekterna Jonas Bohlin och Hans Murman.

Det är fler än vi som är fascinerad av byggplatsen och det drömhus som nu uppförs av Rasmus Larsson. En tv-serie med internationellt ursprung och fokus på arkitektur och design är på plats och spelar in ett program.

Stommen monterades med hjälp av helikopter, med en hiskelig fart på endast 7-8 minuter i monteringstid per väggelement. Det är byggfirman RPJ (http://www.rpjbygg.se/) som sköter arbetet så smidigt! Ytterligare en samarbetspartner till oss som går in helhjärtat och engagerat i sitt arbete. Såklart låg en otrolig precisionskontroll utförd av Helikoptertjänst bakom också. Efter en timmas lunch i det sköna vädret så fortsatte arbetet med montering av plan två. Efter sammanlagt nio timmar rapporterade Rasmus att de kunde slå sig till ro i sin nya färdigmonterade stomme och njuta av doften av skog och trä där på den tidiga kvällskvisten.

En genomskärning av väggen visar att vi i fabriken har monterat en korslimmad träskiva (s k CLT) från Stora Enso på insidan av IsoTimberväggen, in mot rummet, d v s de spårade IsoTimberblocken är placerade ut mot skogen för att isolera mot kyla och värme. Tack vare att materialet i väggelementen är lätt och att vår konstruktör kan optimera tillverkningsritningarna, är det enkelt att lyfta dem på plats med helikopter vid otillgängliga byggplatser som här.

Följ gärna bygget och se fler bilder via instagram: skogsvilla_1

Vi ser fram emot att få se ännu mer av huset hemma från tv-soffan när programmet visas på tv, troligtvis nästa år.

Kom ihåg! Emissionen är öppen bara några dagar till, läs mer här https://isotimber.se/emission2019/