Över 41 000 döda VOICE varnar för humanitärt sammanbrott

VOICE: Gaza ett år senare – dödandet måste stoppas

VOICE, som står för "Voluntary Organisations in Cooperation in Emergencies", är det största europeiska nätverket av humanitära NGO som främjar effektiv och ändamålsenlig humanitär verksamhet världen över sedan 1992. VOICE fungerar som den främsta NGO-representanten för Europeiska unionen i frågor om humanitärt stöd och arbetar för att främja värderingarna hos sina 90 medlemsorganisationer som aktivt verkar i alla humanitära kriser globalt. Ett år efter den pågående krisen i Gaza, understryker VOICE att dödandet måste stoppas omedelbart. VOICE uppmanar Europeiska unionen och dess medlemsstater att säkerställa respekt för internationell humanitär rätt.

Under det senaste året har VOICE och dess medlemmar bevittnat den fruktansvärda humanitära krisen i Gaza och i Mellanöstern. Efter de fruktansvärda attackerna den 7 oktober, där palestinska väpnade grupper attackerade och dödade israeliska styrkor och civila samt tog gisslan, inledde den israeliska regeringen en offensiv mot Gazaremsan som har förvärrat den humanitära krisen. Över 41 000 palestinier har dödats, inklusive mer än 11 000 barn, och tiotusentals har skadats. Attackerna mot palestinska civila, förstörelsen av infrastruktur såsom sjukhus och skolor, tvångsförflyttningar och de civila israeliska gisslan utgör grova kränkningar av internationell humanitär rätt.

Som det ledande europeiska nätverket av 90 humanitära internationella icke-statliga organisationer är vi djupt oroade över de fruktansvärda lidandet i Gaza och regionen, samt den chockerande bristen på åtgärder från stater för att skydda civila liv.

Den systematiska blockeringen av humanitärt tillträde har lämnat över två miljoner människor i Gaza utan nödvändiga förnödenheter som mat, vatten, sjukvård och bränsle, vilket sätter nästan en halv miljon människor i riskzonen för svält. Trots de outtröttliga insatserna från humanitära organisationer, inklusive internationella, nationella och lokala aktörer, är leveransen av humanitära varor begränsad och humanitära arbetare utsätts för attacker. Sedan oktober 2023 har över 280 humanitära arbetare dödats i Gaza. Civila och humanitära arbetare, både lokala och internationella, är inte ett mål!

Vi uppmanar Europeiska unionen (EU) och dess medlemsstater att vidta viktiga diplomatiska åtgärder för att skydda civila och humanitära arbetare från oprovocerade attacker, garantera obehindrat humanitärt tillträde och säkerställa efterlevnad av internationell rätt samt ansvar för kränkningar av internationell rätt. Genom att inte agera på dessa kränkningar sviker EU medlemsstater sin grundläggande skyldighet att säkerställa respekt för internationell rätt. EU och dess medlemsstater bör kräva fullständig efterlevnad av, och själva följa, resolutioner från FN säkerhetsråd och generalförsamling samt den senaste yttrandet från den internationella domstolen.

Att inte göra allt i deras makt för att förhindra och få ett slut på humanitära kränkningar strider inte bara mot medlemsstaternas egna juridiska skyldigheter, utan förlänger också mänskligt lidande.

Kategorier

Islamic Relief är en internationell biståndsorganisation med verksamhet i över 40 länder. Vi är snabbt på plats i katastrofer och verkar för en rättvis och hållbar global utveckling. Vårt arbete grundar sig på Islams budskap om respekt för människovärdet och uppmaning till fattigdomsbekämpning, samt på de humanitära principerna om humanitet, neutralitet, oberoende och opartiskhet. Verksamheten bedrivs utan åtskillnad avseende kön, etnicitet, religion eller politisk åskådning. Islamic Relief Sverige har 90-konto. Islamic relief Sverige arbetar proaktivt för att minska risken för kränkningar och oegentligheter. Vid misstanke om brott mot våra policys, anmäl här.

Detta är Islamic Relief Sverige

Islamic Relief Sverige är en oberoende humanitär organisation. Vi arbetar tillsammans med marginaliserade och krisdrabbade människor och samhällen för att förebygga och lindra mänskligt lidande och för att rädda och förändra liv. Vårt arbete sker i över 40 krisdrabbade länder runt om i världen. Islamic Relief Sverige grundades 1992 och är en del av den globala Islamic Relief-familjen.

Islamic Relief

Sundbybergsvägen 1