NASA-astronauten Jessica Meir (i mitten) träffade nya svenska rymdföretaget I.S.A.A.C. med, från vänster: Mattias Hansson, Magnus Penker, Cecilia Hertz och Christer Fuglesang. Foto: Gabriel Delerin, Astronomisk Ungdom

NASA-astronauten Jessica Meir mötte I.S.A.A.C.

Svensk/amerikanska astronauten Jessica Meir fick träffa nybildade svenska rymdföretaget ISAAC under sitt besök i Stockholm igår.

--Det är viktigt att forskningen och kunskapen från rymden kommer kommer alla på jorden till godo, sa Jessica Meir inför samlade delar av näringsliv, politiker, försvarsmakten och stora delar av rymd-Sverige, som samlats på Medelhavsmuseet i Stockholm.

Andra talare som underströk vikten av Sverige som rymdnation nu och i framtiden var Anna Rathsman, generaldirektör för Rymdstyrelsen, och rymdminister Anna Ekström. Brigadgeneralen (även kallad "rymdgeneralen") Anders Persson (ställföreträdande Flygvapenchef) pratade om vikten av att skydda Sverige, så ock på jorden, så ock i rymden.

Stoppet i Stockholm, med eftermiddagens öppna föreläsning på KTH som en höjdpunkt, var en del på den Sverige-turné som Jessica Meir just nu genomför, inbjuden av Rymdstyrelsen.

Nystartade svenska rymdföretaget I.S.A.A.C. (International Space Asset Acceleration Company AB) var på plats för att hälsa astronaut Meir välkommen "hem" till Sverige på sommar-besök. I.S.A.A.C. representerades av grundarna Cecilia Hertz och Mattias Hansson, delägaren och rådgivaren Christer Fuglesang, samt innovations-processledare Magnus Penker.

Jessica Meir, vars mamma kommer från Västerås, har både amerikanskt och svenskt medborgarskap. Hon blev historisk när hon som första svenska kvinnan skickades ut på uppdrag i rymden den 25 september 2019. Där tillbringade hon 205 dagar och avverkade 3280 varv runt jorden, vilket motsvarar en resa på cirka 139 851 994 kilometer. Hon utförde viktig forskning under sin rymdfärd, bland annat om hur hjärtvävnad beter sig i mikrogravitation jämfört med på jorden. Hon gjorde otroliga cirka 160 experiment i rymden.

Nu har Jessica Meir återigen möjlighet att bli historisk. Hon är en av 18 utvalda personer till det amerikanska månprogrammet Artemis och kan därmed bli första kvinnan i världen på månen. Att Jessica Meir är en av kandidaterna är inte förvånande. Hon har stor erfarenhet av att vistas och genomföra experiment i rymden. Hon har även en gedigen utbildning och är doktor i marinbiologi samt har en master i rymdstudier och kandidat i biologi. Häromåret Sommar-pratade Jessica Meir i P1, helt på svenska.

Ja, det är mycket prat om rymden nu. Men en astronaut är alltid en astronaut. Och när vi pratar om människan i rymden så blir det alltid något alldeles extra. Jessica Meirs uppmärksammade Sverige-turné hjälper till att sätta ytterligare fokus på den intressanta och viktiga rymd-frågan, där Sverige kan spela en fortsatt internationell roll. Eller som Brigadgeneral Anders Persson uttryckte det:

-- Sverige bestämde sig efter andra världskriget att vi behövde tillverka våra egna stridsflygplan trots att vi är en mycket liten nation. Och det lyckades! Nu är vi ett av endast fyra länder i världen som har egen produktion. Vi skulle kunna bestämma oss för samma sak med rymden - att vi ska fortsätta vara någon att räkna med där också - om vi bara vill.

I.S.A.A.C. kommer att fortsätta dra sitt strå till stacken och arbeta för att hjälpa företag på jorden att lösa affärskritiska utmaningar med hjälp av noggrant matchande kunskap från rymden. Intresset är stort. Arbetet är i full gång och fler kunder tillkommer löpande.