Informationsarkitektens tankar om modellmönster och kundlivscykeln

Hej,

Vad vet du om er kundstock? Hur ser er kundlivscykel ut?

Med en modell över kundlivscykeln, med gemensamma begrepp för tillstånd och händelser, öppnar sig många möjligheter till att analysera rörelserna i kundstocken.

Veckans artikel i ämnet informationsarkitektur är den första av två där Peter Tallungs skriver om modelleringsmönster för kundlivscykel. Med fokus på kundstatus ger Peter exempel på hur en informationsmodell för en kundlivscykel kan se ut och hur de olika begreppen är definierade, namngivna och gestaltade.

Läs artikeln - Modellmönster: Kundlivscykel - del 1: Kundstatus

Vänlig hälsning

IRM

• informationsarkitektur
  • informationsmodellering

Informationsarkitektens tankar om modellmönster för ansvarsförhållanden mellan parter

Vår artikelserie om informationsarkitektur fortsätter på temat modellmönster. I denna veckas artikel fokuserar Peter Tallungs på ansvarsförhållanden och beskriver några användbara mönster i sammanhanget. I artikeln får du dessutom tips på hur man kan införa ett regelplan i sin modell. Det är ett effektivt sätt att göra sin informationsmodell tydligare.

Informationsarkitektens tankar om modellmönster för intressentroller

Har du koll på din verksamhets relationer?  Informationsmodellering är ett perfekt verktyg när du behöver struktur och begrepp för att hantera intressenternas relation till företaget eller organisationen. I höstens första artikel i ämnet informationsarkitektur ger Peter Tallungs exempel på fem olika modellmönster som har med intressenter att göra.

Informationsarkitektens tankar om mönster för informationsmodeller

Vad har en schackmästare och ett proffs på informationsmodellering gemensamt? Peter Tallungs beskriver hur tanken om mönster växt fram och nått området informationsmodellering. Idag är modellmönster är en viktig del av informationsmodelleringens praktik.

Informationsarkitektens tankar om modellmönster del 2: Livscykelhändelser

Under en livscykel är det mycket som händer, inte minst i kundens, produktens, eller avtalets livscykel. Och dessa händelser behöver vi ju ha koll på. Informationsarkitekt Peter Tallungs ger tre exempel på användbara modellmönster. Notera att de funkar lika fint för andra företeelser vars livscykel man vill kunna analysera.

Informationsarkitektens tankar om modellmönster inom produktområdet

Termen ”produkt” kan stå för olika saker. Det är faktiskt så att man ofta är oense, inom en och samma verksamhet, kring vad man syftar på när man pratar om begreppet produkt. I det läget är det hög tid att modellera! Veckans artikel i ämnet informationsarkitektur handlar om centrala begrepp och modelleringsmönster för produktområdet.