Informationsarkitektens tankar om modeller på papper och modeller i huvudet

Hej!

Idag publicerar vi, enligt Peter Tallungs själv, den kanske viktigaste text han skrivit och tillika den sjunde artikeln i vår serie om informationsarkitektur.

Den handlar om ping-pong-matchen mellan vad som finns i våra huvuden och vad som skapas på pappret när vi modellerar, samt om modellen som plattform för det gemensamma utforskandet och vår kollektiva intelligens.

Läs artikeln - Om modeller på papper och modeller i huvudet

Vänlig hälsning

IRM

• informationsmodellering
  • informationsarkitektur

Informationsarkitektens tankar om data management

För de flesta av våra resurser har vi någon form av stödfunktion. För personal har vi en personalavdelning. För ekonomiska värden har vi en ekonomiavdelning. Men var har vi den funktion som stödjer vårdandet och utvecklandet av organisationens data? Läs artikeln "Data management"

Informationsarkitektens tankar om data - Det är skillnad på data och data

När vi ska bygga upp vårt Data Management, dvs verksamhetens förmåga att vårda och utveckla sin dataresurs, behöver vi en grundläggande indelning av data i kategorier, eftersom olika kategorier kräver lite olika ansatser... Läs artikeln - "Det är skillnad på data och data"

Informationsarkitektens tankar om informationsmodellen

Du sa att du jobbar med Informationsmodeller; är du kommunikatör eller? I den tredje artikeln i serien om informationsarkitektur förklarar Peter Tallungs varför han tycker det är missledande att säga att informationsmodellen beskriver information. Är det mer rättvisande att kalla den för domänmodell?

Informationsarkitektens tankar om två roller med samma namn

Informationsarkitekt - två roller med samma namn? En roll med namnet informationsarkitekt har uppstått två gånger i historien i två olika sammanhang och med olika tyngdpunkt. Skapar det möjligheter eller bara förvirring?

Informationsarkitektens tankar om vad informationsarkitektur handlar om

Idag publicerar vi den första artikeln i en serie om informationsarkitektur. Peter Tallungs skriver om vad informationsarkitektur är för honom och hans kollegor, utifrån en mängd olika perspektiv. Denna artikel försöker ringa in vad informationsarkitekturarbetet handlar om i stort. Du får även ett exempel på hur stora besparingar en god arkitektur faktiskt kan generera.

Informationsarkitektens tankar om varför en industrimodell är en dålig idé

Vår artikelserie om informationsarkitektur fortsätter på temat informationsmodeller. Dagens artikel tar resonemanget om informationsmodellens värde vidare från vilket det är och hur vi skapar det, till varför värdet i en standardmodell är lägre, och varför den t o m kan vara en riktigt dålig idé.

Informationsarkitektens tankar om hur långt man ska generalisera

Att generalisera lagom i informationsmodellen är en balansakt. Här finns ingen "best practice" att peka på. Istället får vi luta oss mot erfarenheter i hantverket. Denna veckas artikel i ämnet informationsarkitektur ger tips på hur man kan tänka för att hitta balansen.

Informationsarkitektens tankar om informationsmodelleringsverktyg del 1

Informationsmodellering är ett hantverk. I en miniserie i artikelserien Informationsarkitektens tankar dyker Peter Tallungs ner i det praktiska informationsarkitektsarbetet. I denna första del av totalt fem i miniserien argumenterar han för de enkla verktygen.

Informationsarkitektens tankar om enkla verktyg del 3 - Skrivverktyg

MS Word som modelleringsverktyg. Om en informationsmodell skall vara mer än en första skiss så räcker det inte med ett diagram. Vi behöver också text, strukturerad text. I del tre av fem i miniserien om informationsarkitektens verktyg handlar det om skrivverktyg.

Informationsarkitektens tankar om vad som är data och vad som är information

Vad är det för skillnad på data och information? Skiljer du på informationsmodell och datamodell? I USA talar man i regel bara om "Data Models", men i Sverige har vi både informationsmodeller och datamodeller. Varför är det så? Läs Peter Tallungs artikel där han ger en historisk bakgrund och sina egna tankar om distinktionen mellan orden.