Sex hundra elever samlades på Rymdbas Kiruna i natt för att följa Christer Fuglesangs rymdfärd

Sex hundra skolelever från de nordliga kommunerna deltog på Space Night på Kiruna Rymdcampus ("Rymdbas Kiruna") i natt i samband med att Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang, skulle skickas upp till den internationella rymdstationen ISS. Rymd- och utbildningsorganisationer i Kiruna ordnade ett digert program för klasser i årskurs 9 och elever från årskurs 3 på gymnasium som läser naturvetenskap, teknik och miljö. "Vi överraskades av responsen," säger Odd Minde, Rymdgymnasiet, för arrangörerna. "Vi hade tänkt oss omkring 300 elever från skolor i Kiruna, Gällivare, Jokkmokk och Pajala men anmälningarna flödade in och snart hade vi över 600 anmälde." Arrangemanget bjöd på en massa spännande aktiviteter och eleverna fick välja sina favoriter ur smörgåsbordet: föredrag och filmer om bemannade rymdfärder, testa Spaceball (som simulerar tyngdlöshet), jobba med handskar i rymden, smyckestillverkning av rymdskrot (som flugit från Esrange), påverkas av gyrokrafter, satellitkommunikation ("Rymdörat"), fotografera sig som astronaut i rymddräkt, sitta i en modell av Discoverys cockpit, uppleva norrsken i ett uppblåsbart planetarium från Teknikens hus och mycket mer. "Filmen från rymstationen uppskattades av våra elever," sade två lärare från skolan i Vittangi. "De lärde sig mycket om hur det är att vara på rymdstationen i flera dygn." De 22 eleverna var med på första passet på Rymdcampus, fram till midnatt, men skulle följa TV-sändningen på skolan i Vittangi. "Att tillverka smycken av rymdskrot och att testa att jobba med rymdhandskar var bäst," tyckte Sonny och Cissi, som hade åkt ända från Jokkmokk. Läraren Samuel Wikström, också från Östraskolan i Jokkmokk, höll med. "Det var intressant att se vad det är för material sondraketer består av." Att det blev ingen uppskjutning just denna kväll verkade inte dämpa stämningen bland eleverna och arrangörerna på Rymdbas Kiruna. Mer information: Rick McGregor, Institutet för rymdfysik, mob. 070-276 6020, e-post: rick @irf.se Odd Minde, Rymdgymnasiet, mob. 070-654 5289 Minja Dolfe, elev och ordförande i Astrogruppen på Rymdgymnasiet, mob. 073-039 8654 Johanna Bergström-Roos, Esrange Space Center, mob. 070-544 6021 Webbsidor: http://www.kirunaspace.com (klicka vidare på "Space Night") http://www.irf.se/link/spacenight (bilder från Space Night) http://www.rymdforum.nu/?id=1095 (mer om Christer Fuglesang och hans uppdrag) Arrangörer: Rymdgymnasiet Institutet för rymdfysik Esrange Space Center (Rymdbolaget) Institutionen för rymdvetenskap (Umeå universitet och Luleå tekniska universitet) Kiruna kommun Dr Rick McGregor Research & Development Officer Swedish Institute of Space Physics (Institutet för rymdfysik, IRF) Box 812 SE-981 28 Kiruna SWEDEN tel. +46-980-79178 fax +46-980-79050 mobile: +46-70-2766020 Internet: www.irf.se

Annelie Klint Nilsson

Presskontakt Kommunikatör / Communications Officer, Institutet för rymdfysik / Swedish Institute of Space Physics +46 72 581 33 27 IRF
Martin Eriksson

Presskontakt Information officer PR & Communication 072 581 33 33

För närvarande har IRF instrument ombord på satelliter i bana runt två planeter: jorden och Mars. Dessutom instrument på baksidan av månen samt i bana runt solen. Instrument är även på väg till Merkurius och Jupiter.