Riskhantering - på riktigt - med Analytix 2.16

Riskhantering - på riktigt - med Analytix 2.16

Inveztly fortsätter att bygga ut sin mjukvara med fler uppdateringar, denna gång med målsättningen att erbjuda användare kraftfulla verktyg för att hantera och kontrollera risker avseende portföljsammansättning. Genom att lyssna och förstå vad som efterfrågas säkerställer Inveztly AB att deras mjukvara, Analytix, stödjer kapitalrådgivare och förvaltare att fatta bättre beslut.

Bland de funktioner som ingår i denna uppdatering finns verktyg som är specifikt utformade för att underlätta och stödja rådgivare och kapitalförvaltare i deras arbete avseende riskkontroll av portföljer.

Sprint 2.16 innehåller bland annat:

• Correlation Heat-Map.
    I den senaste uppdateringen av Analytix finns nu en korrelationsmatris som speglar korrelationen, samt dess styrka, avseende underliggande innehav i en portfölj och i relation till portföljen.
  • Diversifieringsmätare.
    Unikt hos Analytix är att användaren nu får ett värde på portföljens diversifiering koefficient, samt tolkning av denna. Koefficienten indikerar hur effektiv riskspridningen är över underliggande innehaven, vilket kan underlätta förståelsen av volatiliteten/stabiliteten i portföljen.
  • CAGR Scatter Chart
    Efter hög efterfrågan finns äntligen matris för CAGR/StDV för innehav, index samt portfölj för att ge användaren en överblick kring hur dessa beter gentemot varandra, i relation till avkastning och risk. Alla innehav speglas sedan portföljens start.

“Riskkontroll är A & O inom kapitalförvaltning och det är vår målsättning att uppdateringen av 2.16 kommer göra det arbetet enklare och effektivare. Tyvärr saknas det systemstöd för detta och med den anledningen har det efterfrågats av kunder, därför är det glädjande att vi kan möta det önskemålet”, säger VD Göran Farkas.

Återkoppla till Inveztly för att diskutera hur Analytix kan vara det perfekta stödet för dina finansiella behov!

Allt gott,

Team Inveztly