Swedish Hedge Funds

Rating av Svenska Hedgefonder - Blandad kompott

Praxis för hedgefonder bör vara att de är absolutavkastastande gentemot sina andelsägare, oavsett om börsen går upp eller ner. Månatligen publicerar Inveztly rapporter kring hur väl hedgefonder lyckas med detta, tillsammans med en egenutvecklad rating - så att du som investerare lättare ska hitta Sveriges bästa fonder. Hela rapporten finner ni längst ner i meddelandet.

Med rapporterna vill Inveztly, via ett objektivt och kvalitativt tillvägagångssätt, uppmärksamma fonder och förvaltare som under den senaste månaden stått för goda prestationer och fina resultat i form av avkastning och riskkontroll.

I augusti blev Jupiter Merian Global Equity Absolute Return Fund I (SEK) Hedged Acc den bästa fonden inom sin kategori. Vi vill även gratulera förvaltarna lite extra detta då fonden även blev tilldelad högsta Investment Rating - AAA. Endast 5 andra hedgefonder, som vi bevakar, lyckas uppnå sådan hög kvalité i sin förvaltning.

Top Performer både i juli och augusti - som kan vara värda att ha på er Watchlist:

Nordkinn Fixed Income Macro Fund
RAM One
Excalibur
Atlant Stability
PriorNilsson Idea

Rapporterna redogör även för hur väl fonderna presterar på lite längre sikt - varje fond tilldelas ett betyg. Betygssystemet bygger på en egenutvecklad kvantitativ modell där angreppssätten är akademiskt och baseras på vedertagen ekonometri. Metodiken bygger på beräkningar av en flerfaktormodell där riskjusterad avkastning och dess konsistens, det vill säga, stabilitet av den riskjusterade avkastningen över tid beräknas. Fonder med hög riskjusterad avkastning i kombination med låg volatilitet och hög stabilitet leder till ett högt betyg - enligt vår beräkningsmetod.

För att inte missa någon av våra kommande rapporter och nyheter så följ oss gärna på LinkedIn.

goran.farkas@inveztly.se

VD Inveztly