Omslagsbild - Swedish Equities

Rating av svenska aktiefonder - vilka fonder är bäst under press?

Månatligen publicerar Inveztly rapporter för att underlätta utvärderingen av Sveriges bäst förvaltade fonder, inom olika fondkategorier. För svenska aktiefonder blev PriorNilsson Realinvest månadens vinnare, som stod emot den breda nedgången bäst inom sin kategori - en kvitto på framgångsrik riskkontroll och skicklig förvaltning.

Marcus Ehrenpreis, försäljningschef på PriorNilsson, bidrog med denna kommentar:

"Realinvest har under månaden inte gjort några aktiva förändringar på sektornivå eller på bolagsnivå förutom att innehavet i Wallenstam är sålt. Fonden fick positiva bidrag från innehav i Corem Property, SCA, Stora Enso, UPM och Nyfosa Fastigheter. På sektornivå ligger fonden med en exponering mot fastigheter 54 procent, skogsindustri 13,5 procent, råvaror 7,7 procent och investmentbolag 6,5 procent."

Den fullständiga rapporten är bifogad längst ner i meddelandet.

Inveztlys månadsrapporter och det egenutvecklade betygssystem är utformat i syfte att underlätta en kvalitativ jämförelse fonder emellan på såväl kort sikt som lång sikt - något som bidrar till att skapa bättre insikt och därigenom leverera betydande värden.

För de aktörer som redan är kunder och använder vår plattform, Inveztly Analytix, så är produktutvärderingar likt bifogad rapport alltid tillgängligt. På plattformen kan man bland mycket annat, prospektera, selektera, djupanalysera, visualisera och presentera såväl fonder som index och portföljer. Hör gärna av er om ni önskar mer information eller en mer utförlig demonstration av plattformen.

Det ska bli spännande och intressant att fortsätta följa utvecklingen för kategorin, svenska aktiefonder, över tid. Och, som sagt, snart kommer fler kategorier att utvärderas.

För att inte missa någon av våra kommande rapporter och nyheter så följ oss gärna på LinkedIn.

Trevlig läsning!

Göran Farkas