Gå direkt till innehåll
Sena betalningar kostar svenska bolag 72 arbetsdagar per år och antalet inkassoärenden stiger uppåt

Pressmeddelande -

Svenska bolag spenderar i genomsnitt mer än en fjärdedel av årets arbetsdagar med att jaga sena betalningar och hälften av företagen oroar sig mer än någonsin för att deras kunder inte ska kunna betala i tid.

Intrums årliga European Payment Report som släpps idag visar att hälften av de svenska företagen oroar sig mer än någonsin för att deras kunder inte ska kunna betala i tid och ungefär lika många tror också att stigande inflation och högre räntor kommer leda till att kunderna får svårt att betala det kommande året. Det visar European Payment Report, en årlig undersökning från Intrum där man tillfrågat 10 000 europeiska företag, varav 500 svenska, kring de utmaningar de brottas med.

Rapporten visar också att sena betalningar är kostsamma för företagen – i genomsnitt lägger svenska bolag 72 arbetsdagar per år på att jaga sena betalningar. Samtidigt visar Intrums egen data en uppåtgående trend i antalet inkassoärenden för företag. Efter en period av lägre antal inkassoärenden sedan pandemin bröt ut i mars 2020 kom en brytpunkt sommaren 2022 då antalet ärenden började stiga. Sedan juli 2022 har det varit en ökning av antalet inkassoärenden på 13 procent och antalet ärenden är nu högre än innan pandemin.

– Företagen får allt svårare att få betalt i tid och antalet inkasso-ärenden stiger uppåt. Det sista företagen behöver i det läge som råder är att kunder och leverantörer inte kan betala för varor och tjänster i tid och de sena betalningarna kan leda till att många företag, som redan är under press, får likviditetsproblem framåt. Det drar just nu en konkursvåg över Sverige och tyvärr ser den inte ut att lägga sig på ett tag, säger Julia Reuszner, VD på Intrum Sverige AB.

Hälften av företagen uppger att de har allt svårare att nå ömsesidigt fördelaktiga avtal med kunder och leverantörer om betalningar, vilket leder till långa förhandlingar och sena betalningar. Tre av fyra företag har accepterat längre betalningstider än vad de är bekväma med och hälften har sett en ökning bland kunder som ber om att få skjuta fram betaldatum.

Svenska bolag har ökat sitt fokus på hållbarhet – men högre krav på effektivitet stör

Trots det tuffa ekonomiska läget med sena betalningar, ökad inflation och stigande räntor uppger hälften av bolagen att de har ökat sitt fokus på hållbarhet det senaste året. Lika många har dragit ner på sin energianvändning och kommer fortsätta med det i framtiden för att minska sin miljöpåverkan. Enbart en av tre tycker att det är förståeligt att bolag lägger mindre resurser på hållbarhet på grund av det rådande tuffa ekonomiska läget. Samtidigt uppger hälften av företagen att snabbare betalningar skulle göra det enklare för dem att prioritera hållbarhet och bidra till en mer hållbar ekonomi, istället för att behöva fokusera på effektivitet.

– Företagens marginaler krymper i takt med att utmaningarna blir större och större. Generellt sett är det högre inköpskostnader, ökade arbetskostnader och det blir allt svårare att öka försäljningsintäkterna när konsumenterna har mindre pengar över i plånboken på grund av hög inflation och räntor. Sena betalningar har alltid varit ett problem för företag, men det som en gång var en olägenhet har nu blivit en högsta prioritet. Att företagen behöver lägga fokus på effektivitet istället för hållbarhet kan givetvis också ge långsiktiga negativa konsekvenser för såväl företagen och samhället i stort, försätter Julia Reuszner.

Ladda ner European Payment Report 2023 här.

Om Intrum European Payment Report 2023
    Rapporten baseras på en undersökning, genomförd av FT Longitude, som genomfördes bland ekonomichefer och företagsledare i 29 europeiska länder, mellan november 2022 och mars 2023. Totalt medverkade 10 892 företag, varav 500 svenska företag, i undersökningen.