Intertechna utökar sitt ATEX-sortiment genom ett samarbete med tyska Intertec

Intertec är den globala marknadsledande leverantören inom design, tillverkning och tillhandahållande av skyddslösningar för kritisk utrustning inom processindustrin sedan 1955. Intertec och Intertechna har under maj signerat ett avtal där Intertechna tar över försäljningen på den svenska marknaden.

Intertec har ett stort utbud av skydd för kritisk utrustning i form av ATEX-klassade skåp för montage av t.ex analysutrustning eller annan känslig instrumentering. Skåpen byggs av mycket stabila moduler i sandwichkonstruktion av GRP skivor och polyuretanskum. Skåpen kan, tack vare moduluppbyggnaden, beställas i nära nog vilken storlek som helst och placeras var som helst, från arktiska förhållande till den hetaste öken.

- Intertechna har under flera decennier erfarenhet av att leverera lösningar till industrin i Sverige och är högt uppskattade och respekterade. Tillsammans med deras expertis i den svenska marknaden och välkända sätt att skräddarsy lösningar till sina kunder gör dem till rätt partner för oss att vidareutveckla vår verksamhet i Sverige, säger Patrick Van Winckel, chef för affärsutveckling på Intertec-Hess.

Exempel på hur ett ATEX-klassat skåp från Intertec kan se ut onsite hos kund.

- Genom ett nygammalt samarbete med Intertec kan vi utöka vårt ATEX-sortiment ytterligare och ge våra kunder en trygg och högklassig lösning när det kommer till att skydda sina instrument och styrutrustning mot extrema klimat. Intertec erbjuder även det bredaste urvalet av explosionssäkra värmare på marknaden med en rad olika kvalitetsstämplar, exempelvis IEC, ATEX, CSA/NRTL med flera, säger Janne Persson, VD på Intertechna.

Janne Persson, VD Intertechna

Janne fortsätter:
- Utbudet från Intertec gör det möjligt för användaren att konfigurera en exakt lösning med den optimala värmeöverföringsmetoden, den bästa monteringen och så vidare. Intertec kan tillsammans med Intertechna välja rätt komponenter eller konfigurera en applikationsspecifik värmare- eller temperaturregleringslösning så kunderna får exakt det dom behöver.

• Kemikalieindustri

• industri 4.0
  • tillgänglighet
  • underhåll
  • atex
  • intertec
  • ex-värmare

Om Intertechna AB

Intertechna AB är ett välkänt företag inom Underhåll och Kalibrering. I mer än 25 år har Intertechna levererat avancerade datorbaserade system inom process, läkemedel, kärnkraft, stålindustri.  Intertechna har sedan 1992 ett Ackrediterat laboratorium för att serva industrin med precisionskalibreringar. Vidare finns ett komplett program av kalibreringsutrustning för tryck-, temperatur- och elektriska signaler.