INTERSPORT tar sats med ny styrelseordförande

INTERSPORT tar sats med ny styrelseordförande

INTERSPORTs styrelse har valt Lars Ljungälv, VD för Sparbanken Öresund, till styrelseordförande. Han tar därmed över stafettpinnen efter Stefan Jacobsson som varit ordförande sedan 2009.

Vid årsstämman den 25 april 2013 valdes Lars Ljungälv, som sedan ett år tillbaka varit styrelseledamot i INTERSPORT Sverige AB, till ny styrelseordförande. Lars har en gedigen erfarenhet av bankvärlden, är utbildad civilekonom och är idag VD för Sparbanken Öresund. Han har dessutom en bred styrelseerfarenhet amed styrelseuppdrag i Bergendahlsgruppen, Malmö FF och Lunds universitet.

- Affärer och sport är två passioner i mitt liv och med det här uppdraget får jag chansen att kombinera båda. Konkurrensen i branschen är stenhård men marknaden växer. Vi har en bra position just nu men vi är inte nöjda utan det gäller för oss att förtydliga vårt koncept under det närmaste året, säger Lars Ljungälv.

På årsstämman valdes även två nya ledamöter in i styrelsen; Håkan Lundstedt som sedan 2007 är koncernchef för Mekonomen AB och Per Skårner som bl.a. varit verksam som koncernchef för Kährs och för NFI Group (Schweiz) samt tf. VD för INTERSPORT AB.

- Vi är mycket glada över den förstärkta laguppställningen i styrelsen. De olika kompetenserna kompletterar varandra på ett bra sätt och det är ett taggat gäng som ska hjälpas åt att ge bolaget rätt injektion för att bli starkare, säger Ulf Kinneson, VD för INTERSPORT.

För ytterligare information kontakta:
Lars Ljungälv, Styrelseordförande INTERSPORT, telefon 040 - 608 10 19
Ulf Kinneson, VD INTERSPORT, telefon 031-727 95 00

För högupplöst pressbild, mejla till jacqueline.jukic@primegroup.com.

INTERSPORT bildades 1961 och är Sveriges största sportkedja med drygt 150 butiker. 2012 omsatte de svenska INTERSPORT-butikerna 4,3 miljarder kronor. INTERSPORT Sverige AB ingår i IIC-INTERSPORT International Corp. - världens största sportkedja med fler än 5 430 butiker i 42 länder. Under 2012 omsatte INTERSPORTgruppen cirka 10.2 miljarder euro globalt.

Jesper Nordin

Presskontakt Chief Sales Officer Sales +46 766-36 37 71