Intersport förvärvar Sportringen-butiker

Intersport fortsätter sin resa mot att bli bäst på sport och den ledande sportkedjan i Sverige. Nu stärker Intersport sitt butiksbestånd genom att förvärva två framgångsrika Sportringen-butiker i Mariestad och Karlskoga.

De två Sportringen-butikerna, tidigare Team Sportia-butiker, har stark position på sina lokala marknader och ligger i orter där Intersport sedan tidigare inte funnits representerade med fysiska butiker.

– För att ytterligare stärka vårt butiksbestånd tittar vi på expansion på orter där vi har tillväxtpotential som varumärke. Vi ser stora fördelar i att ta över redan väletablerade butiker med kunnig personal, varför förvärvet känns helt rätt för Intersport, säger VD Ulf Kinneson.

Sören Larsson, idag delägare i butikerna, ser positivt på butikernas framtid i världens största sportkedja:

– Givet vad som sker på marknaden med ökad globalisering och digitalisering ger övergången till Intersport rätt förutsättningar för att utveckla och lyfta butikerna till nästa steg.

Butikerna övergår i Intersports regi den 1 september 2016. Ägarna Sören och Kerstin Larsson avslutar sitt engagemang vid övergången. All annan personal övertas.

Om Intersport: Intersport bildades 1961 och är ett av Sveriges mest kända varumärken med cirka 150 butiker i Sverige. 2014 omsatte de svenska Intersport-butikerna 4 miljarder kronor (inkl. moms). Intersport Sverige AB är licenstagare och aktieägare i Intersport International Corporation, som är världens största sportkedja med 5 500 butiker i 44 länder. 2014 omsatte Intersport över 10,8 miljarder euro globalt. www.intersport.se