Intersport Challenge presenterar Stockholm Urban Mile 2015

Intersport Challenge presenterar Stockholm Urban Mile 2015

För tredje året i rad genomför Intersport Challenge löpeventet Stockholm Urban Mile 2015 den 21 maj 2015 – ett undergroundlopp med obegränsat antal deltagare. Liksom tidigare finns ingen klassisk bansträckning eller tidtagning. Däremot massor av löpsugna deltagare en vårkväll i Stockholm, som samtidigt samlar in pengar till Barncancerfonden.

I Urban Mile finns varken bansträckning eller tidtagning. Istället får man själv försöka hitta de smarta genvägarna genom staden. 24 timmar innan start publicerar tävlingsledningen kartor markerade med olika så kallade Check Points som täcker över sträckor på ungefär 5 km och 10 km.

Nicholas Roman, ansvarig för Intersport Challenge och Stockholm Urban Mile 2015, förklarar:

– Då är det bara att sätta sig med Google Maps, en linjal och sin lokalkännedom och planera sin rutt. Det är inte säkert att den rakaste vägen är den snabbaste. Först i mål i någon av de fyra klasserna som finns med bevis från alla Check Points vinner Urban Mile 2015. I år är målet att vara ännu mer kreativa med placeringen av Check Points, så bli inte förvånad om det kommer Urban Mileare förbi uteserveringen eller in i butiken den 21 maj, menar Nicholas.

Deltagande i Urban Mile kostar 200 kronor, men då går den största delen till Barncancerfonden genom Team Rynkeby Stockholm och Täby som kommer vara på plats.

– Ny partner i år är Orienteringsklubben Södertörn med Göran Hellgren i spetsen, vilket känns väldigt bra. Med deras historik av att anordna lopp, våra erfarenheter från tidigare år och nytänkande kan årets Urban Mile bli hur spännande som helst, säger Nicholas.

Starten av Stockholm Urban Mile 2015 går av stapeln den 21 maj cirka 18.30 på en plats i centrala Stockholm som meddelas senare. 24 timmar innan start görs kartan tillgänglig på Intersport Challenges Facebooksida och planeringen av den optimala rutten kan påbörjas.

All information och uppdateringar om Urban Mile finns på https://www.facebook.com/intersportchallenge

För ytterligare information kontakta:

Nicholas Roman, Intersport Challenge,nicholas.roman@intersportchallenge.com, 070-291 60 30

Om Intersport: Intersport är ett av Sveriges mest kända varumärken med nära 150 butiker i Sverige. 2013 omsatte de svenska Intersport-butikerna 4,1 miljarder kronor. Intersport Sverige AB ingår i IIC, Intersport International Corp. - världens största sportkedja med fler än 5 500 butiker i 44 länder. Intersport-gruppen omsätter över 10,6 miljarder euro globalt. www.intersport.se

Om Intersport Challenge:Intersport Challenge är en ny och revolutionerade app- och webbaserad friskvårdsutmaning i lagform för företag, lanserad av Intersport i samarbete med Egetto AB. Till skillnad från traditionella friskvårdskoncept räknas all form av aktivitet och det handlar om att hitta vardagsmotion och förändra beteenden.www.intersportchallenge.com

Om Södertörns Orienteringsklubb: OK Södertörn är en av Stockholms större orienteringsklubbar med mer än 400 medlemmar. Klubben har sin verksamhet i södra Stockholm där vi tränar och tävlar året runt. Klubben är en erfaren arrangör av olika slags tävlingar både inom orientering, trail running, cykel och rullskidor. www.oksodertorn.se

Om Team Rynkeby:Team Rynkeby är ett nordiskt välgörenhetscykelteam som varje år cyklar till Paris för att samla in pengar till barn med cancer och deras familjer. Team Rynkeby grundades år 2002, då 11 motionscyklister med anknytning till den danska juiceproducenten Rynkeby Foods A/S beslutade sig för att cykla till Paris för att se avslutningen av Tour de France. www.team-rynkeby.se