Fördomsfri rekrytering med Haval Blomsweden

Fördomsfri rekrytering med Haval Blomsweden

Intelliplan fick möjlighet att intervjua Haval Blomsweden. Haval är medgrundare och VD på Rekryteringsinstitutet, en oberoende granskare som jobbar för att främja fördomsfri rekrytering.

Haval upplever att många pratat om fördomsfri rekrytering men att det är få som har en bra process och verkligen tar frågan på allvar. Haval berättar om sina egna och närståendes erfarenheter av att, med ett icke svenskt namn, ha svårt att få jobb eftersom de inte fick chansen att ens gå på intervju. De gjorde ett test. De bytte ut sina namn på CV:t och fick då helt plötsligt möjlighet att gå på flertalet intervjuer. Det var då idén till Rekryteringsinstitutet föddes.

– Det är många som pratar om fördomsfri rekrytering och som vill behandla alla rättvist. Dock ser det tyvärr inte ut så idag. För mig är fördomsfri rekrytering mer en bara en process utan snarare en möjlighet att bygga en arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Genom rättvis rekrytering kan vi hitta de bästa kandidaterna och alla får en ärlig chans, säger Haval.

Statistik visar att flera faktorer kan påverka vem som får ett jobb och vem som inte får det. En muslim har till exempel så mycket som 80% mindre chans att få en anställning, en överviktig 70% mindre chans och en person som är äldre än 55 har 60% mindre chans att bli anställd. Detta är bara några exempel. Dessa siffror kan kännas skrämmande, men vad beror det på egentligen? Haval tror att det till stor del beror på en omedvetenhet om sina egna fördomar.

– Generellt så dras vi till personer som påminner om oss själva. Det är svårt att utesluta fördomar i en process som till största del påverkas av mänskliga faktorer. Använder man rätt verktyg kan man automatisera stora delar av rekryteringsprocessen vilket gör att beslut blir mer träffsäkra och objektiva.

Fördomsfri rekrytering har varit ett hett ämne de senaste åren och medvetenheten hos rekryterare har blivit större i frågan. Teknologin går framåt och det har kommit många nya verktyg som hjälper till att rekrytera fördomsfritt.

– Den teknologiska utvecklingen kommer leda till en mer ikluderande arbetsmarknad. Jag tror att framtidens arbetsmarknad kommer vara mer fördomsfri eftersom mänsklig faktorer kommer ha mindre påverkan på beslutsfattandet. Jag tror också att allt fler företag kommer ha med inkludering och rättvisa som en viktigare del i sin företagskultur och som värdeord.

Havals tre bästa tips för att lyckas med fördomsfri rekrytering

– Rannsaka dig själv. För att kunna rekrytera mer fördomsfritt är det viktigt att vara medveten om sina egna fördomar och om hur det kan påverka beslutsfattandet.

– Använd en objektiv rekryteringsprocess, en standardiserad process som inkluderar alla och som är strukturerad. Om man följer samma rutiner vid varje rekryteringstillfälle minskar risken för exkludering.

-Använd rätt verktyg och teknologi som underlättar. På vår hemsida har vi en lista på godkända verktyg som vi rekommenderar.

Martin Weibull

Presskontakt CEO 070-660 02 62
Nathalie Nydahl

Presskontakt COO 0738556688

Intelliplan - systemlösningar för bemanning och rekrytering

Intelliplan AB är marknadsledande i Norden inom affärssystem för bemanning och rekrytering. Bolaget har fler än 200 kunder och 50 000 dagliga användare. Intelliplan omsätter över 90 MSEK och är nästan 50 anställda.

Intelliplan AB

Arenavägen 39