Tekniska Verken: ”Att skrota datorer går emot våra värderingar”

Tekniska Verken: ”Att skrota datorer går emot våra värderingar”

Tekniska Verken i Linköping, Sveriges fjärde största aktör på energiområdet, har som vision att bygga världens mest resurseffektiva region och visionen präglar även IT-verksamheten internt. Genom att köpa rekonditionerade datorer och se till att utrustning som fasas ut går till återanvändning sänker man kostnaderna och skapar miljövinster.

Tekniska Verkens verksamhet omfattar tjänster och produkter inom el, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, avfallshantering, bredband och biogas. Koncernen omsatte 5,8 miljarder kronor 2011, har cirka 300 000 kunder och närmare 1 000 anställda på ett 20 tal orter. Huvudkontoret ligger i Linköping.

Företaget bedriver ett ambitiöst miljö- och hållbarhetsarbete och har skarpa mål för att bland annat minska resursanvändningen, öka andelen förnybar energi och minska utsläppen av växthusgaser. Förra året utsågs Tekniska Verken till Årets gröna kapitalist, en utmärkelse som Veckans Affärer står bakom.

500 rekonditionerade datorer

- Vi strävar efter att utnyttja våra resurser maximalt för att skapa en långsiktigt hållbar verksamhet. Det gäller både utvinning av energi ur avfall och hur vi hanterar IT-utrustning, säger Jan Wennberg, IT-driftchef på Tekniska Verken med ansvar för klienter, nätverk, servrar, lagring och systemförvaltning. I organisationen finns totalt 1 200 datorer.

Sedan 2010 har Tekniska Verken köpt närmare 500 rekonditionerade datorer, både bärbart och stationärt, från Inrego. Till en början genomfördes ett antal testinköp för att komplettera den befintliga miljön.

- Det fungerade smidigt så det har blivit flera inköpsrundor de senaste åren. Det handlar ju om proffsmaskiner som är stabila och håller länge, säger Jan Wennberg.

Halverat kostnaden

Nu senast genomförde han ett större inköp av 130 lätt begagnade bärbara HP-datorer för att föryngra och uppgradera datorparken.

- Datorerna är nästan nya och jag tror inte heller att personalen har märkt att de är lätt begagnade. Men kostnaden var ungefär hälften jämfört med motsvarande nya datorer. Det är väldigt prisvärt att köpa begagnat och jag har även gjort det privat flera gånger.

IT-utrustning går även i den andra riktningen från Tekniska Verken, i linje med att optimera resursutnyttjandet. Under våren fasade man ut drygt 150 datorer och servrar som Inrego har dataraderat, testat, rekonditionerat och sålt vidare på andrahandamarknaden. Genom att låta utrustningen gå till återanvändning har Tekniska Verken skonat miljön från 4 200 kilo koldioxid.

Räknar man in de rekonditionerade datorer som företaget köpt blir miljövinsterna ännu större.

Att sälja och köpa rekonditionerad utrustning genererar stora miljövinster eftersom nyproduktion av datorer förbrukar stora mängder energi, råvaror och kemikalier. En tre år gammal dator som används i ytterligare tre år ger en miljöbesparing på 109 kilo koldioxid, enligt en beräkningsmodell från Technische Universität i Berlin.

De flesta svenska företag väljer dock att skrota sina datorer när de byts ut vilket i regel sker vart tredje-fjärde år, trots att utrustningen skulle kunna gå till återanvändning och därmed minska påverkan på miljön.

- Att skrota fungerande datorer bara för att vi byter ut dem skulle gå emot våra värderingar. Dessutom vore det rent ut sagt dumt eftersom vi får pengar för den utrustning som kan återanvändas, pengar som kan användas för att köpa nya eller begagnade datorer, säger Jan Wennberg.