Dator med egen design. Tangentbord med böljande landskap från Skottland och datorlock med naturskönt motiv från Antarktis.

Ny skrivare ökar återanvändningen av tangentbord

Med Inregos nya flatbäddsskrivare kan betydligt fler tangentbord till bärbara datorer återanvändas och komma till nytta igen. Samtidigt blir det möjligt att modifiera och anpassa datorerna utifrån olika önskemål. Det kan t ex handla om att skriva ut tangentbord med dubbla språk eller att trycka en personlig bild på antingen tangentbordet eller datorlocket.

Inrego köper och säljer drygt 20 000 datorer och andra IT-produkter varje månad från 70 länder över hela världen. Tangentbord till bärbara datorer behöver ofta bytas ut för att passa den nya användarens språk.

– Historiskt har vi lagt mycket pengar på att köpa in nya tangentbord och därför började vi söka efter en mer hållbar och miljöriktig lösning. Det går emot våra värderingar att kassera fungerande komponenter och dessutom håller tangentbord relativt länge, säger Mattias Aronsson, försäljningschef på Inrego.

Lösningen blev en så kallad flatbäddsskrivare med UV-tryck som passar mycket väl för att trycka på tangentbord och andra plana ytor, som exempelvis locket på en bärbar dator eller baksidan på en mobil.

– Nu kan vi återanvända betydligt fler tangentbord och därmed minskar vi vår miljöpåverkan ytterligare, menar Mattias Aronsson.

Skrivaren, som väger nästan ett ton, har nyligen installerats i Inregos lokaler och är redan igång. IT-teknikern Nico Möller är ansvarig för driften.

– Det stora arbetet har varit att ta fram mallar för olika typer av tangentbord samt original för olika språk. Men nu kör vi på för fullt. Resultatet blir väldigt bra och jämförbart med nya tangentbord, säger Nico Möller.

De vanligaste printuppdragen just nu är att omvandla engelska och tyska tangentbord till svenska. Skrivaren har kapacitet för ungefär 20 tangentbord per timme.

– Först rengör vi ordentligt från smuts och damm. Sedan lägger vi på primer, därefter ett lager bakgrundsfärg för att måla över tangenterna, sedan två lager färg för att printa nya tecken på tangenterna och avslutningsvis ett lager primer. Det är torrt på några minuter och härdar på ett dygn, berättar han.

Det är också fullt möjligt att skapa tangentbord med dubbla språk, till exempel arabiska och svenska.

– Skrivaren kan även användas till att printa andra motiv eller bilder på tangentbordet eller datorn. På det viset kan vi ta fram helt unika produkter, avslutar Nico Möller.