Leveranskedjan för datorer kartlagd

Leveranskedjan för datorer kartlagd

Resurskrävande. Sourcemap.com har kartlagt hela leverans- och transportkedjan för tillverkning av datorer.

Koppar från Chile, guld från Sydafrika, nickel från Ryssland, olja från Mellanöstern - för att tillverka en bärbar dator krävs råvaror och material från en lång rad olika platser över hela världen – och transporter kors och tvärs över jorden. Sourcemap.com, som startade som ett studentprojekt på MIT 2007, har kartlagt hela den komplexa leveranskedjan, från gruvor och förädlingsplatser till fabriker.

För att tillverka en dator går det åt 240 kilo fossila bränslen, 22 kilo kemikalier och 1 500 kilo vatten, enligt FN. Genom att återanvända en dator i tre år, istället för att skicka den till skroten, blir miljöbesparingen hela 109 kilo koldioxid enligt Inregos beräkning som baseras på en modell från Technischke Universität, Berlin.

För mer information om miljövinster med återanvändning:
Erik Pettersson, miljöchef, Inrego
Mobil: 0701-507258