Laholms kommun köper helst begagnade datorer

Laholms kommun väljer att köpa rekonditionerade datorer för att hålla kostnaderna nere och göra en miljöinsats.
- Genom att välja begagnade datorer skapas större möjligheter. Vi får riktiga premiumprodukter med hög kvalitet, budgeten räcker till fler datorer och vi använder jordens resurser på ett bättre sätt, säger IT-chefen Ove Bengtsson.

En tuff IT-budget, i kombination med allt större behov av datorer och andra IT-produkter, är en utmaning som de flesta kommuner brottas med. Ove Bengtsson började köpa rekonditionerad IT-utrustning för flera år sedan. I dag är ungefär hälften av de 4 000 datorerna inom kommunen inköpta begagnade.

- Vi har en väldigt fin IT-park idag med hög prestanda och det hade inte varit ekonomiskt möjligt att uppnå med nyköp. Vi köper bara premiumprodukter, riktiga proffsdatorer, och då spelar det ingen roll om utrustningen har några år på nacken. Genom att handla rekonditionerat har vi också kunnat bygga upp en enhetlig park med likvärdiga maskiner och det har stor betydelse för att effektivisera administrationen och supporten, säger Ove Bengtsson.

Han har handlat av Inrego i flera år och bara det senaste året har han köpt över 300 bärbara och stationära datorer som används främst inom skolan men även inom andra kommunala verksamheter.

- Vi får stabila kvalitetsmaskiner i bra skick, snabba leveranser och snabb support och tycker att det fungerar väldigt bra. Den ekonomiska aspekten är självklart viktig, men miljönyttan är lika betydelsefull. Det är så oerhört viktigt att öka livslängden på alla produkter och i synnerhet IT som förbrukar stora mängder energi och råvaror vid tillverkningen.

Kommunen använder de rekonditionerade datorerna i cirka tre år – sedan går utrustningen via en ideell organisation vidare till skolor i bland annat Baltikum.

- Det är tillfredsställande att maskinerna faktiskt får ett tredje liv och fortsätter att vara till nytta någon annanstans.

Inom kommunen har han bara fått positiv respons på valet av second hand-produkter.

- Ur användarnas perspektiv är det viktigt att ha en dator som fungerar bra. Om den är helt ny eller har använts tidigare spelar ingen roll. En ny dator blir ju ändå begagnad dag ett.

På frågan hur han hade gjort om IT-budgeten varit större svarar han:

- Jag skulle knappast lägga pengarna på nya datorer. Det skulle kännas onödigt. Jag skulle satsa på att köpa in fler datorer så att även eleverna i de lägre årskurserna skulle få varsin.