Köpa begagnad dator - här är proffsens sju bästa tips

Köpa begagnad dator - här är proffsens sju bästa tips

Professionell datortestare. Per Kjellgren på Inrego har lång erfarenhet av att testa och rekonditionera begagnade datorer.

Funderar du på att köpa en begagnad dator till företaget eller privat och känner dig osäker på vad man bör tänka på inför köpet? Per Kjellgren och Christoffer Larsson arbetar på Inrego och har testat och rekonditionerat tiotusentals datorer som har gått till återanvändning. Här ger de sina sju bästa tips inför begagnat-köpet.

Om man inte ska använda datorn för de allra senaste och mest avancerade spelen så är en tre-fyra år gammal dator ofta fullt tillräcklig för att hantera filer, surfa eller spela musik.

- Datorer har mycket längre livslängd än vad de flesta tror, menar Per Kjellgren och Christoffer Larsson som också framhåller att den som väljer en begagnad dator gör en viktig miljöinsats. Genom att återanvända en tre år gammal dator i ytterligare tre år minskas koldioxidutsläppen med 109 kilo jämfört med att köpa en ny dator.

Sju tips inför begagnat-köpet:

1)      Teknisk prestanda. Låt dina behov styra i valet av modell och prestanda. Processorn styr hur snabb datorn är och ju mer avancerade program som ska köras på datorn desto snabbare processor krävs.  Om du ska använda datorn för att spela kan det vara värt att investera i ett nytt grafikkort.  Antagligen vill du kunna surfa trådlöst – kontrollera att datorn har inbyggt wlan. Internminne (RAM) och hårddisk kan i de flesta fall uppgraderas, om du har behov av det.

2)      Välj en businessdator. Det är en markant kvalitetsskillnad mellan de relativt enkla datorer som säljs på konsumentmarknaden och så kallade businessdatorer som är anpassade för användning i företag, även om det inte syns vid första anblicken. Företagsdatorer bygger på komponenter som håller högre kvalitet och det gör att datorn fungerar mer stabilt och får en längre livslängd.

3)      Googla modellen. Det finns en fördel med att köpa begagnat eftersom eventuella fabrikationsfel ofta är kända. Googla på den modell du överväger att köpa och pejla vilka omdömen den har fått av användarna.

4)      Rekonditionerad och testad. Om du köper en begagnad dator av ett företag som har testat, rekonditionerat och raderat hårddisken får du en dator som är som ny, fast några år gammal. Om du köper av en privatperson bör du själv testa att allt fungerar som det ska. De vanligaste felen på begagnade datorer handlar om trasiga hårddiskar, döda pixlar i skärmen eller utslitna komponenter, som t ex kondensatorer.

5)      Se till att få garanti.  Det är möjligt att göra bra köp på Blocket eller auktionssajter men du kan också råka ut för dolda fel eller andra tråkiga överraskningar. Om du köper privat, undersök om det finns någon garanti kvar på datorn – och se alltid till att få kvitto. Om du köper en dator av ett företag som säljer begagnade datorer – kräv att få garanti. Ett års garanti är rimligt för begagnade datorer.

6)      Vårdad dator bra val. Undersök datorns yttre skick, t ex förekomst av repor och smuts. Det behöver inte påverka maskinens prestanda, men en dator som ser sliten och smutsig ut indikerar att ägaren kanske inte har varit så varsam med utrustningen vilket kan ge upphov till problem längre fram.

7)      Operativsystem. Ta reda på vilket operativsystem som är installerat på datorn. På många lite äldre datorer är Microsoft Vista eller XP installerat, Vista upplevs av många som långsamt och inom kort upphör supporten för XP. Därför rekommenderar vi Windows 7 på datorer som är två-tre år gamla. Detta operativsystem är snabbt och stabilt även på äldre maskiner och det kommer att finnas support från Microsoft i ytterligare många år. Ett alternativ är att använda öppna operativsystem som Linux.