Forskarrapport ger stöd för återanvändning av datorer

Forskare vid tyska Öko-institut och Fraunhofer Institute IZM har studerat klimatpåverkan från bärbara datorer under produkternas livslängd. I studien konstateras att den som byter ut en fungerande laptop mot en ny och mer energieffektiv modell gör miljön en otjänst. Det bästa för miljön är att datorn används så länge som möjligt.

I rapporten framgår att tillverkningen av en laptop står för 56 procent av produktens totala klimatavtryck och driften för endast 36 procent, baserat på en livslängd om fem år.

Om en ny dator är tio procent mer energieffektiv jämfört med en äldre modell så krävs det ändå att den används i flera decennier för att väga upp utsläppen från den energikrävande produktionen.

Även om den nya datorn skulle ha en energiförbrukning som är 70 procent lägre är ett byte motiverat först efter 13 års användning när man räknar in miljökonsekvenserna.

Studien har genomförts på uppdrag av det tyska federala miljöministeriet.