Datordonation till Stadsmissionen

Datordonation till Stadsmissionen

Närmare familjen med Skype och Facebook. Ziyada Tesfay kan nu lättare hålla kontakt med sin familj.  Zandra Frendby är verksamhetsledare för boendet för ensamkommande och menar att en egen dator har stor betydelse för ungdomarna.

Inrego har donerat bärbara datorer till Stockholms Stadsmissions verksamheter Bostad Ung – Boende för ensamkommande och Träningsboende för unga – som bland annat vänder sig till ensamkommande flyktingbarn.

Bostad Ung är inriktat på barn, ungdomar och unga vuxna i åldern 14-23 år som av olika skäl inte kan bo med sina familjer. Många är ensamkommande flyktingbarn från länder som Syrien, Eritrea och Afghanistan.

- Det är en stor omställning att komma ensam till ett nytt land och en ny kultur. Här kan vi erbjuda en bostad med vuxenstöd samt coacha dem att snabbare komma in i det svenska samhället. Att få en egen dator är väldigt uppskattat bland ungdomarna och en stor hjälp i vardagen, säger Zandra Frendby, verksamhetsledare för Boende för ensamkommande.

Kontakt med familjen via Skype
Ziyada Tesfay är 18 år och kommer från Eritrea. Hon kom ensam till Sverige för ett och ett halvt år sedan och bor hos Stadsmissionen. De flesta i hennes familj är kvar i Eritrea, men några bor i andra länder. En dator har länge stått på önskelistan.

- Nu kan jag hålla kontakt med min familj och mina vänner via Skype och även göra skoluppgifter på ett enklare sätt. Det betyder mycket.

Donera till Stadsmissionen
Stadsmissionen har ett stort behov av datorer och annan IT-utrustning i flera av sina verksamheter. Under 2013 startade därför Inrego donationsprogrammet datorfadder. Genom programmet kan företag och organisationer donera datorer och annan IT-utrustning som inte längre används eller som man kan tänka sig att skänka vidare.

Hittills har ett flertal företag anslutit sig till fadderprogrammet och donerat ett stort antal IT-produkter som kommit till nytta och glädje. Läs mer om Datorfadder.