Wargön Innovations sorteringsledare Tove Runefelt i färd med att hantera några av de hundratals paket med kläder som kommer från Zalandos kunder och som ska vidare till Röda Korset efter sortering. Foto: Jerry Lövberg

Wargön Innovation tar emot kläder i Zalando- och Röda Korset-kampanj

Under oktober bjöd modeföretaget Zalando alla sina svenska kunder på frakten när de rensar garderoben och skänker begagnade kläder till Röda Korset.

– Vi deltar i samarbetet. Alla klädpaketen skickas direkt till oss i Vargön för sortering, säger Susanne Eriksson som är projektledare på Wargön Innovation.

Utgångspunkten för satsningen är att Zalando vill underlätta för sina kunder att göra bra och hållbara val. Det kan de till exempel göra genom att rensa garderoben och skänka begagnade kläder, skor och accessoarer till Röda Korset.

– Vi testade konceptet i samarbete med danska Röda Korset förra året och det blev väldigt lyckat, säger Zalando.

– I år bestämde vi oss för att erbjuda våra svenska och finska kunder samma möjlighet och responsen har varit mycket positiv.

– Vi har ett gott samarbete med Röda Korset och med Wargön Innovation som är vår partner när det gäller sorteringen.

Hjälper Röda Korset att hjälpa

Praktiskt har det gått till så att kunder som gjorde beställningar under oktober fick en extra förbetald adressetikett för varje Zalando-beställning som de gjorde. Med etiketten kan de utan kostnad, till och med den 31 december i år, skicka gåvor på upp till 20 kilo till Röda Korset. Uppmaningen är att skicka gåvor som är så bra att man kan tänka sig att ge dem ”till en vän”.

– Därför tror vi att kampanjen kan ge ett inflöde av kläder med hög kvalitet, säger Martina Bozic, verksamhetsutvecklare för second hand på Röda Korset.

– Det innebär att vi kan sälja dem vidare och få överskott till våra hjälpande insatser.

Satsning som ligger rätt i tiden

På Wargön Innovation har man under hösten tagit emot en stor mängd paket med Zalandos adressetiketter.

– I december ska vi börja öppna, väga och sortera innehållet, säger Susanne Eriksson.

– Detta är ett jättespännande försök och ännu mer spännande blev det när Svensk Handel nyligen utsåg begagnade kläder till årets julklapp.

– Det bekräftar att Wargön Innovations satsning på utveckling av sortering och ny användning av begagnade textilier ligger rätt i tiden.