Vem löser kuben snabbast? - Innovatum och LeanNova arrangerar Rubiks kub-tävling

Minns ni den lilla färgglada kuben som fångade vår uppmärksamhet under 1980-talet? Nu har Rubiks kub fått nytt liv igen och den 11 oktober gör de snabbaste ”speedcubers” upp under LeanNova Cube Day.

Ingenjörskonst eller inte? Ja, det ska vi låta var osagt, men idén om att arrangera en tävling för Rubiks kub-entusiaster kom från Stefan Hellqvist, ingenjör på konsultföretaget LeanNova. Idén resulterade i LeanNova Cube Day, ett samarbete mellan Innovatum och företaget LeanNova. Den 11 oktober kommer tävlanden från såväl Sverige som andra länder till Trollhättan för att utmana varandra i Rubiks kub.

– Runt 40 personer har redan anmält sig från Sverige, Norge, Tyskland, Danmark och till och med Indien. Bland deltagarna finns flera av de svenska medaljörerna, bland annat Simon Westlund från Trollhättan, som deltog i Rubik’s Cube European Championship i Roskilde i augusti. Så det lär bli ett starkt startfält, säger Stefan Hellqvist.

LeanNova Cube Day har blivit godkänd av World Cubing Association som en officiell tävling, vilket innebär att tider och resultat kommer att registreras. Tävlingen är indelad i olika klasser och deltagarna tävlar i 3x3x3 (det vi normalt kallar kuben), 2x2x2, 4x4x4, Rubik´s cube one-handed, megaminx, pyraminx och skewb.

Innovatum som är med och arrangerar tävlingen, jobbar med att visa barn och unga hur roligt det är med teknik och gör det genom en rad olika aktiviteter och program för såväl skola som allmänhet.

– Tävlingen stämmer väl överens med den verksamhet vi har och dessutom det är roligt att få göra något tillsammans med externa partners som också ser vikten av att jobba för en framtida rekrytering, säger Ulrika Ericsson på Innovatum.

– Med LeanNova Cube Day vill vi naturligtvis att fler ska få upp intresset för kuben och under tävlingsdagen kommer vi ha en workshop, då vi lär ut lite tricks för nybörjare. Men i ett längre perspektiv handlar det också om att få upp intresset för teknik och ingenjörsyrket hos framför allt tjejer, förklarar Stefan Hellqvist.

På Innovatum hålls öppet extra länge under tävlingsdagen för att alla grenar ska hinnas med.

LeanNova Cube Day äger rum den 11 oktober mellan 10.00 – 17.00 på Innovatums science center, Åkerssjövägen 16, Byggnad 60

Media hälsas varmt välkomna att delta vid LeanNova Cube Day. För mer information, intervjuer och material, vänligen kontakta Stefan Hellqvist, LeanNova, tfn 0723-700 775 eller Ulrika Ericsson, Innovatum, tfn 0520 – 289 417.