Unikt studentarbete ger förutsättningar för företag att växa

På torsdag den 5 september börjar 15 studenter på Högskolan Väst sitt sista år på maskin-ingenjörsprogrammet. Höstterminen startar med en kurs med ett helt nytt upplägg. Kursen involverar ett antal industriföretag i regionen. Under åtta veckor kommer studenterna att göra förstudier med fokus på automation. Konceptet kommer från Robotdalen i Eskilstuna där man har sett att förstudier har visat vägen för företagen och resulterat i robotinvesteringar och ökad produktivitet.

– Automation i ett tillverkande industriföretag är inget självändamål, för att införa robotbaserad automation bör man veta inte bara hur utan varför. Studenterna kommer att undersöka och utvärdera industriföretagens möjligheter och förutsättningar till automation vilket ger ett bra underlag för en eventuell satsning, säger Tommy Christensen från Innovatum.

Förstudierna kommer att genomföras på sju tillverkningsföretag från regionen som kommer att kunna förbättra sina flöden, minska sina kostnader, förbättra sin arbetsmiljö och framförallt ha möjlighet att expandera.

– För studenterna är detta en bra och nyskapande lärandemodell och samtidigt får de kontakt med potentiella framtida arbetsgivare, säger Gunnar Bolmsjö från Högskolan Väst.

Genom kursen får studenterna också tillgång till stöd från experter och företagskontakter.

– Alla investeringsbeslut måste fattas på rationella grunder. För att en förstudie ska bli ett bra beslutsunderlag krävs kunskap och förståelse för den process som ska studeras.  Högskolan Väst och dess studenter tillsammans med Innovatum erbjuder nu oss denna möjlighet. När frågan ställdes om vi ville delta kändes det som ett naturligt steg i vår strävan att hela tiden hitta nya vägar att förbättra vår konkurrenskraft, säger Markus Åkerstedt på Åkerstedts Verkstads AB.

Konceptet kommer ursprungligen från Robotdalen i Eskilstuna som har arbetat framgångsrikt med konceptet som vill sprida det vidare till andra teknikparker och lärosäten för att gemensamt stärka konkurrenskraften i svensk tillverkningsindustri.

– Robotdalen har genomfört över 200 förstudier på tillverkningsföretag i Mälardalsregionen vilket har lett till investeringar på 200 miljoner kronor i automationslösningar samt produktivitetsökningar på 10-30 procent, säger Ingemar Reyier, från Robotdalen.

Unikt för upplägget mellan Innovatum och Högskolan Väst är att kursen ingår i ett samarbete mellan dem båda och företag i regionen där förstudierna kommer att ligga till grund för forskning och pilotprojekt vilket kommer att ge fler företag möjlighet att ta del av resultaten.

Kursen pågår under åtta veckor med start den 5 september och faller det väl ut finns det anledning att skala upp det för kommande år och kurser.

För ytterligare information kontakta:

Tommy Christensen, Innovatum, 0704-199 372

Gunnar Bolmsjö, Högskolan Väst, 0520-22 32 89

Ingemar Reyier, Robotdalen, 021-34 44 03

Markus Åkerstedt, Åkerstedts Verkstads AB, 0512-325 64

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.