Unik grön satsning på Innovatum

Fredagen den 9 december går startskottet för en ny satsning på Innovatum, Green Factory. Syftet är att samla organisationer från olika branscher för att tillsammans påskynda hållbar utveckling och kommersialisering av gröna affärs- och produktkoncept.

Idag saknas effektiva samarbetsstrukturer som underlättar utvecklingen och det är just detta som är grunden till Green Factory på Innovatum Teknikpark. Syftet är att sammanföra akademin och stora och små företag inom olika branscher för att tillsammans både generera nya idéer och ta vara på idéer som kanske inte har någon grogrund i nuvarande organisationer.

Företagen som tillsammans bygger upp Green Factory är Innovatum Teknikpark, Lantbrukarnas Riksförbund, Saab Automobile AB, Högskolan Väst, Trollhättan Energi AB, Skanska Sverige AB,och Södra Skogsägarna.

Målet är att nå väldigt konkreta resultat som kan mätas i omsättning, arbetstillfällen och tillväxt inom hållbar utveckling.

Satsningen är unik, både i ett svenskt och i ett europeiskt perspektiv. Men det finns tydliga ambitioner från bland annat EU att stödja nya strukturer och samarbetsformer som kan bidra till snabbare utveckling.

Startskottet firas med föreläsningar och diskussioner med en rad kända talare. Från Infonomia i Barcelona kommer Alfons Cornella, som för första gången i Sverige föreläser om sin satsning Co-Society, ett nätverk av 24 000 innovatörer som tillsammans skapar projekt som utvecklas till lönsamma produkter och verksamheter. John Holmberg, professor och vice rektor för Chalmers Tekniska Högskola kommer att prata om vilka möjligheter det finns att satsa på ett hållbart utvecklingsarbete. Hela programmet finns att läsa på www.innovatum.se/greenfactory

Om du är journalist och vill komma på startskottet för Green Factory kontakta

Elin Krusell Sandh, Innovatum Teknikpark, 0520 289 302