Trollhättan samlar toppaktörer inom underhållsbranschen

På onsdag och torsdag samlas tekniker, ekonomer och chefer från hela landet för att delta i en konferens på temat sustainability. Många företag idag pratar om hållbarhet men underhåll är en undanskymd del i det förhållningssättet.

– Situationen kan jämföras med hur vi såg på sophantering innan vi upptäckte möjligheterna till recykling, säger Anders Källström, ordförande för SMGC. Sophantering var ett problem som vi bara ägnade oss åt när vi var tvungna. Recycling, däremot, har blivit en självklar del av strategin för både företagsledare och politiker.

Ledande personer från Ringhals, Volvo, SKF och Trafikverket kommer att dela med sig av erfarenheter och lyfta frågeställningar;

Björn Linde, Head of Maintenance på Ringhals Vattenfall kommer att inleda konferensen genom att prata om vilken filosofi de har kring underhåll och hur man hanterar åldrande kärnkraftverk.

Kerstin Renard Vice President Corporate Human Resources på Volvo kommer att prata om hur man lockar unga till branschen och ge en inblick I Volvokoncernens utbildningsprogram som inriktar sig mot arbetslösa ungdomar.

Även Getinges Carl Bennet kommer att tala på konferensen.

Upprinnelsen till konferensen, som döpts till Sustainability Circle Meetings, är arrangörernas övertygelse att det finns en enorm potential i tekniskt underhåll som vi är långt ifrån att dra den fulla nyttan av. Konferensen arrangeras av SMGC (Sustainability and Maintenance Global Center) som är ett nätverk av företag, förvaltningar, föreningar och högskolor för att utveckla och stödja underhåll som en viktig del i en hållbar utveckling.

– Det är första gången vi arrangerar den här konferensen men tanken är att det ska bli ett återkommande event, säger Filip Adielsson från SMGC.

Hela programmet kan ses på http://www.sustainabilitycircle.se/#page-program

Fakta SMGC
SMGC (Sustainability Maintenance Global Center) är ett virituellt nätverk av företag, förvaltningar, föreningar och högskolor och är ett nytt snabbväxande fenomen. Organisationerna inom SMGC verkar tillsammans för att utveckla och stödja underhåll som en viktig del i en hållbar utveckling.

Läs mer på www.smgc.se

För med information kontakta

Anders Källström, 0708-232410, anders.kallstrom@coex.se

Filip Adielsson, 0707-899 417, filip@smgc.se

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.