Stort unikt samarbete i Skandinavien ska stärka biogasutvecklingen

Stort unikt samarbete i Skandinavien ska stärka biogasutvecklingen

Under måndagen den 15 juni beslutade EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak att godkänna den ansökan som skickades in tidigare i vår. Ansökan gäller projektet Biogas2020 som bland annat syftar till att etablera en samverkansplattform för biogas mellan olika regioner och kommuner i området kring de tre haven. Projektet omsluter cirka 110 miljoner kronor (11,9 miljoner Euro) och omfattar totalt 30 parter från Sverige, Norge och Danmark.

I mars tidigare i år lämnades en gemensam ansökan in till Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak) för 30 involverade parter som består av universitet och högskolor, företag och organisationer både i Norge, Danmark och Sverige. Parterna kommer att samarbeta för att biogas ska ta stora språng framåt genom att tydliggöra samhällsnytta miljönytta och affärsnytta. Projektet som har en budgetomslutning på ca 11,9 miljoner euro (ca 110 miljoner kronor) startar i juli och kommer att hålla på i tre år.

Innovatum, Skive kommune och Østfold fylkeskommune är nationellt ansvariga i respektive land för koordineringen av projektet och Innovatum blir så kallad LeadPartner i projektet vilket innebär att man har det överordnade ansvaret för alla parter i de tre länderna. Det innebär också ansvar att säkra projektets genomförande, ansvar för projektledning, administration och kommunikation. Innovatum jobbar strategiskt med att få fler företag med i EU-projekt och tror att liknande stora projekt inom andra branscher eller kompetensområden kan få samma gensvar.

– Vi har riggat vår organisation för att kunna hantera sådana här typer av EU-projekt, säger Peter Zienau VD på Innovatum. Det finns en stor potential för de företag och organisationer som vill utvecklas och ta del av EUs nya program så som Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak och Horizon2020.

– Vi i Østfold fylkeskommune har haft en långvarig satsning på biogas, både på transportsidan och att stötta upp under produktion. Genom att samarbeta med andra fylkeskommuner runt Oslofjorden och med våra grannländer kan vi vara med och bygga upp en bra värdekedja och en väl fungerande marknad för biogas och biogödsel i hela ÖKS-området. Vi är väldigt glada för att projektet Biogas2020 nu blir en realitet och ser fram emot att komma igång med arbetet, säger Ole Haabeth fylkesordförande i Østfold.

Att nå en kritisk massa har stor betydelse för att skapa en fungerande marknad för biogas. Produktionen av biogas är per definition decentraliserad och lokaliserad nära tillgången till substrat för att undvika kostsamma transporter. Användningen däremot, speciellt inom transportsektorn, gynnas av ett större geografiskt område för utveckling och marknad. Detta kräver samordning, samarbete och planering. Bakom projektet som nu har godkänts finns därför ett stort konsortium av aktörer: offentliga organisationer, högskolor & universitet samt näringsliv.

– Den stora uppslutningen i projektet av parter inom Sverige, Norge och Danmark visar att det finns en stark vilja och potential att nå den kritiska massa som krävs för att bygga upp en fungerande marknad för biogas, säger Peter Zienau VD på Innovatum. Biogas är ett av de mest relevanta alternativen för att öka andelen förnybar energi inom exempelvis transportsektorn där biogas är ett alternativ redan på kort sikt.

Under projekttiden kommer en samverkansplattform byggas upp för biogas inom Sverige, Norge och Danmark för att samordna utvecklingsarbete och verka för att politiken ska ge utrymme för branschen att växa. Satsningen kommer att främja en ökad produktion och användning av biogas på kort och lång sikt samt bidra till en grönare ekonomi och hållbar tillväxt över landsgränserna.

Projektet består av en rad delaktiviteter som inbegriper hela värdekedjan, från substrat till användning av biogas, flera målinriktade kommunikationsaktiviteter, utveckling av metoder, verktyg, och tester för teknik- och affärsutveckling samt planering och policy. Delaktiviteterna genomförs på såväl lokal, regional, nationell och skandinavisk nivå där de deltagande aktörerna kan samverka.

De resultat och erfarenheter som skapas genom projektet kommer att ligga till grund för fortsatta utvecklingsinsatser och partnerskap. Målet är att samverkansplattformen under projektperioden ska gå från etableringsfasen till kontinuerlig drift, det vill säga en långsiktigt hållbar form och finansiering för samarbete.

Partnerskapet representeras av

12 högskolor, Institut och kompetenscentrum med anknytning till forskning: Svenska: Högskolan Väst, Högskolan Borås, Högskolan Halmstad, JTI- Institut för Jordbruks och miljöteknik, SLU- Sveriges lantbruksuniversitet, KTH- Kungliga Tekniska Högskolan, Energiforsk, Innovatum
Danska: Aarhus universitet, Agro Business Park Norska: Höyskolen i Telemark, Bioforsk

10 offentliga organisationer: Svenska: Västra Götalandsregionen, Region Skåne, Fyrbodals kommunalförbund, Kommunförbundet Skåne. Danska: Skive Kommune, Samsö Kommune, Fredrikssunds Kommune, HMN naturgas. Norge: Östfolds fylkeskommune (representerar också 5 norska kommuner), Oslo Kommune

5 kunskapsplattformar: Svenska: Hushållningssällskapet Skåne. Danska:, Foreningen af Danske Transport- og Logistikcentre, Nomi. Norska: OREEC, Lister Nyskaping

3 privata företag: Danska: Gas2move. Norska: Ocean Forest, SeaWeed production.

Vad är Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak?

Många av de utmaningar som Danmark, Sverige och Norge står inför sträcker sig över landsgränserna. Ett av de mest effektiva sätt att hantera dessa utmaningar är genom samarbete. Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak är ett EU-program som stöder projekt mellan danskar, svenskar och norrmän som vill lösa gemensamma utmaningar inom innovation, grön ekonomi, transport och sysselsättning. Programmet har et samlad budget på 143 miljoner euro under 2014-2020.

Läs mer på programmets hemsida www.interreg-oks.eu.