Stor branschöverskridande konferens i Dalsland

I maj möts kultur, industri och turism på The Event Dalsland. Innovatum, Kulturkoordinator i Dalsland och Kulturrådet satsar på branschöverskridande möten och samarbeten för att utveckla näringslivet.

Förra årets The Event Dalsland, med talare som Erik Nissen Johansen, Stylt Trampoli, lockade hundratalet personer. Den 31 maj är det dags igen och i år är Dalslands konstmuseum i Upperud platsen där nya idéer och samarbeten ska komma igång.

– The Event Dalsland handlar om att skapa en arena för människor från olika branscher att mötas. Fokus är företag inom kultur, industri och turism, tre näringar som är viktiga för Dalslands framtid, säger Ulrika Nilsson, Kulturkoordinator i Dalsland.

Ett företag som fick inspiration förra året var Åmål Components som nu startat ett projekt med konstbyrån Reflection Company för att ta fram idéer som utvecklar och stärker företaget och dess medarbetare. Ett utvecklingsarbete som kommer att visas upp i maj.

– Det var det här som vi ville att The Event Dalsland skulle trigga igång, så det känns kul att Linda och Joachim vill dela med sig av sina erfarenheter och förhoppningsvis inspirera fler att våga tänka i helt nya banor, säger Lennart Walldén, Innovatum.

Att tänka i nya banor är dalslandsbördige designern och entreprenören John-Michael Ekeblad expert på. Ekeblad kommer hela vägen från New York till The Event Dalsland för att inspirera med sina erfarenheter från både IKEA, Tupperware och sitt egna företag som designar möbler av lianer i Guana och rivningsmaterial från Manhattan, samt gör glass för hundar!

Johan-Michael kommer att utmana alla att tänka i nya banor, att hitta det som är unikt och ge det en rejäl tvist, berättar arrangörerna.

På programmet finns också talare som Mikael Genberg, konstnären bakom Hotell Hackspett som blev ett populärt turistmål, Anna Starrén som driver Oddbirds - Udda och inredning och Benny Marcel, tf generaldirektör för Statens Kulturråd.

– Benny Marcel kommer att hålla inledningsanförandet samt vara moderator under dagen. I år är Kulturrådet med som samarrangör vilket är mycket värdefullt för oss, säger Ulrika Nilsson.

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.