Skandinaviskt biogasprojekt prisat i Bryssel

Skandinaviskt biogasprojekt prisat i Bryssel

Projektet Implement blev i tisdags utnämnd som ett av Europas mest innovativa projekt och fick en andraplats i RegioStar Awards. Projektet konkurrerade med 150 andra europeiska projekt och var nominerad i kategorin Citystar.

Biogasprojektet Implement samlade svenska, norska och danska parter med målet att sätta biogas på agendan i kommuner och regioner i Kattegatt-Skagerrak-området. Innovatums roll i projektet var nationell koordinerande part. Implement avslutades vid årsskiftet 2014 och har mynnat ut i det pågående projektet Biogas2020 som har som syfte att skapa en gemensam skandinavisk biogasplattform.

Ett internationellt erkännande

RegioStars Awards syftar till att identifiera goda exempel för regional utveckling och att lyfta fram originella och innovativa projekt som kan vara attraktiva och inspirerande för andra regioner.

– Vi tar emot denna utmärkelse på vägnar av alla våra parter i Danmark, Norge och Sverige. Vi är otroligt stolta över denna placering, vilket ger oss ett internationellt erkännande för att vara ett av de mest innovativa projekten i Europa. Samtidigt ger det oss ytterligare motivation och möjligheter till samarbete över gränserna, säger projektkoordinator Steen Hintze från Energibyn i Skive som var på plats och fick ta emot utmärkelsen.

– Det goda samarbetet som byggdes upp i Implement har varit en förutsättning för att kunna ta nästa steg och gå vidare till projektet Biogas2020. I Biogas2020 är vi betydligt fler parter som samverkar och vi har ökat bredden i projektet med aktiviteter som omfattar hela värdekedjan. Dessa aktiviteter kommer att gynna biogasutvecklingen i hela Öresund-Kattegat-Skagerrak-området, säger Peter Eriksson från Innovatum som arbetat som nationell koordinator i Implement och nu som Lead Part ledare i Biogas2020.