Rymden kommer till Innovatum under höstlovet

Rymden kommer till Innovatum under höstlovet

Under nästa vecka är det dags för höstlov. Ett höstlov då rymden kommer till Innovatum.

– Vi påbörjade vårt rymdtema för ett par veckor sedan då vi uppmärksammade Astronomins dag och natt, säger Erica Nyberg som är programproducent på Innovatum. Och temat kommer vi att trappa upp extra nu under lovet.

Det kommer att märkas i alla aktiviteter som arrangeras, visning av stjärnor och planeter samt utställning av motordelar från GKN med mera.

Trollhättan är och har länge varit framträdande inom flyg- och rymdindustrin i och med GKN Aerospace och de leverantörer som jobbar tillsammans med dem.

– Mycket av det som sker i rymdforskningen har direkt påverkan och användning för oss här på jorden. Ta GPS-teknologin som exempel. Forskningen ligger i framkant och där vill vi också vara, säger Ingela Nylander, verksamhetschef på Innovatum. Dessutom är rymden oändligt spännande och kittlande för alla åldrar.

Känt besök för både barn och vuxna

På torsdag den 29 oktober kommer skådespelaren Anders Linder och bjuder på en show i skepnad av de populära karaktärerna PeO i "Tillbaka till Vintergatan" och Kapten Zoom. Båda figurerna är kända från SVT's barnprogram om rymden som sänts i flera omgångar under 2000-talet. Kapten Zoom och hans uttryck "galaxer i mina braxer" är det säkert många vuxna som kommer ihåg från mitten av sjuttiotalet.

Föreläsningar om solsystemet och mystiska ljusfenomen

På onsdag den 28 oktober kommer Marie Rådbo, astronom och prisad författare som i 40 års tid har ägnat sig åt att sprida kunskap om universum, bland annat genom radio och TV, böcker och föredrag. Hon kommer i sitt föredrag ”Solsystemet tur och retur” att prata om varför himlakropparna runt solen ser ut som de gör och vad vet vi om planeter runt andra stjärnor än solen.

Under onsdagen kommer även forskaren Björn Gitle Hauge och berättar om de mystiska ljusfenomenen som kan ses i norska Hessdalen. Bjørn Gitle Hauge har forskat på dessa fenomen i över 20 år och genomför varje höst ett Science Camp i Norge där man försöker utreda mysterier och möjligheter kring fenomenen.

Alla aktiviteter och tider finns att läsa på www.innovatum.se/lov

För mer information om det som händer på Innovatum under höstlovet, kontakta

Erica Nyberg, programproducent Innovatum, 0520-289 429 eller 0767-07 37 19.