Viktor Wiren och Gustav Palm från Mareld tillsammans med prisutdelare Deborah Lygonis från Innovatum Science Parks inkubator. Foto: Melisha Linnell.

Prisvinnarna Mareld effektiviserar testprocesser inom livsmedelsindustrin

De regionala vinnarna har korats i Sveriges största affärsidétävling Venture Cup. Vinnaren av priset Innovatum Science Park Award gick till Mareld vars teknik effektiviserar testprocesser inom livsmedelsindustrin. Vinsten innebär 10 000 kronor och en plats i inkubator. Mareld fick totalt tre priser och är vidare till Sverigefinalen senare i höst.

— Vi är oerhört tacksamma för att ha vunnit Innovatum Science Park Award! Vi ser verkligen fram emot att få ta del av nätverket, kompetensen och lärdomarna som Innovatum har att erbjuda. Jag har en känsla av att vi kan åstadkomma stora saker tillsammans, säger Viktor Wiren, medgrundare av Mareld.

Minskar testtiden upp till 89 procent
Allt livsmedel som konsumeras av människor måste genomgå många tester som säkerställer kvalitén på produkterna. Processen är i dag tidskrävande och för ett mejeri som producerar 55 000 liter mjölk i timmen, eller en förpackningsproducent som producerar 82 ton material i timmen, spelar varje minut och timme stor roll.

Mareld, med Viktor Wiren och Gustav Palm i spetsen, har utvecklat teknik som kan ge en prognos på resultatet redan efter 8 timmar, vilket minskar testtiden upp till 89 %.

Får 10 000 kronor och en plats vid inkubatorn
Som vinnare av Innovatum Science Park Award får Mareld ta emot 10 000 kronor. De erbjuds också en plats i Innovatum Science Parks inkubator där de kommer få affärsutvecklingsstöd av coacher som själva gjort startupresor, hjälp med kontakter, nätverk, finansieringsfrågor och en hel del annat.

— Mareld är verkligen värdiga vinnare! Vi delar ut priset för att uppmärksamma entreprenörer som utvecklar smarta innovationer med potential att ha en positiv inverkan på samhället. Vi vill också synliggöra den hjälp som finns att få hos oss i Trollhättan. Särskilt för startups inom hållbar industri där vi kan erbjuda stora nätverk och en helt unik test- och demomiljö genom Produktionstekniskt Centrum, säger inkubatorchef Eivind Vogel-Rödin.

Juryns motivering:
Med sin innovativa teknik har Mareld potential att revolutionera livsmedelsindustrins testprocesser på ett sätt som främjar hållbar utveckling. Genom att minska testtiden med upp till 89 % sparas ovärderlig tid, samtidigt som säkerheten för konsumenter främjas och mindre mat slängs i onödan.

Genom kundfinansierade pilotprojekt har teamet i ett tidigt skede fått bekräftat att deras teknik inte bara är banbrytande, utan också relevant och efterfrågad på marknaden.

Med en tydlig roadmap och ett internationellt fokus har Mareld förutsättningar för global uppskalning. Teamet är trovärdiga, genuina och drivna och deras passion för att förbättra livsmedelsindustrin smittar av sig.

Safe food on the plate and less food to waste! Värdiga vinnare av Innovatum Science Park Award 2024 är Mareld.

Juryn bestod av: Andreas Molander, Magnus Mollstedt, Frida Finnman, Janni Umeland och Markus Sulkupuro.

Kontakt Mareld:
Viktor Wiren, medgrundare