Nytt verktyg för global och gratis undervisning

Nu finns ett kostnadsfritt, Internetbaserat och interaktivt system för undervisning i matematik och naturvetenskap. Systemet heter Digidoctus och är världens mest kraftfulla verktyg för elektronisk undervisning. Bakom det står Kujtim Hyseni, som har utvecklat sin idé vid Innovatum Teknikparks Inkubator i Trollhättan.

Med Digidoctus kan elever världen över få obegränsade möjligheter att studera, repetera och kommunicera. Marknaden är global och bred - elever allt ifrån förskola till universitet, bokförlag, lärare, författare och annonsörer.

Hittills har Kujtim Hysenis företag Edoctrina fått utvecklingsstöd från bl.a. Innovatum Inkubator, Västra Götalandsregionen, Almi Företagspartner och Thenberg & Kinde Fondkommission AB.

Kujtims idé tog form i gymnasieskolan och på Chalmers Tekniska Högskola. Från början tänkte han sig nya, virtuella böcker i matematik och naturvetenskap. Men varför skapa nya böcker när det redan finns så många!? Bättre då att digitalisera de böcker som fanns, tyckte Kujtim, som lyckades intressera läromedelsförlagen Liber och Gleerups.

Komplement till skolundervisning

Digidoctus är ett komplement till lärarledd undervisning och böcker. Här kan studenter kommunicera med varandra och med lärare. Man kan ordna, söka och presentera material. En mänsklig röst är synkroniserad med en skrivande penna, och eleven löser stegvis uppgifterna i programmet. Samma uppgift som man har jobbat med i skolan finns hemma i ens egen dator. Läraren i Digidoctus säger samma saker som läraren i skolan och skriver samma saker i boken på ens dator.

- Det blir ett globalt universitet i matematik och naturvetenskap. Något liknande finns ingen annanstans, säger Kujtim Hyseni.

Genom en språkmotor översätts läromedlen automatiskt till olika språk. Digidoctus innehåller även grafikmotorer så att man kan simulera processer i 2D och 3D. Man kan också välja om materialet ska vara öppet för alla eller enbart för vissa.

Viktig för utvecklingsländer

För utvecklingsländerna kan Digidoctus bli en viktig kunskapskälla. I exempelvis en afrikansk by kan elever följa undervisningen vid University of Cambridge med hjälp av solcellsdrivna datorer och Internetuppkoppling via satelliter. Digidoctus är kostnadsfritt och kan därför bli ett bra komplement till läroböcker.

Lucie Bergström är socionom, översättare och forskare med erfarenhet av utbildning och internationellt biståndsarbete i Afrika. Hon ser framför allt tre fördelar med Digidoctus: det är gratis, ger alla utbildning och skonar miljön.

- Med Digidoctus kan barnen i tredje världen få utbildning. I Uganda är grundskoleutbildning för alla barn ett mål, men infrastrukturen är dålig och det är ont om böcker. Skogsskövlingen har inneburit att det inte finns tillräckligt med träd för att tillverka de böcker som behövs. Däremot kan skolbarn få varsin solcellsdriven laptop via olika välgörenhetsprojekt. I och med att Digidoctus är gratis kan alla barn få kontinuitet i sin skolgång.

- Ytterligare en fördel är logistiken. Man slipper transportera böcker världen över, och det blir pengar över till datorer för barnen. Det blir alltså ekonomiskt lönsamt och skapar delaktighet i utvecklingen.

En ny plattform för förlagen

Mark Perkins, filosofie doktor i lingvistik vid University of Cambridge, ser samma vinster. Digidoctus kan enkelt laddas ned via satellit och man slipper transportera böcker långa sträckor. Böcker är det för övrigt brist på även i England.

- Digidoctus ger bokproducenter chansen att distribuera sitt material på en ny plattform. Det är en enorm fördel för förlagen och oberoende författare. Både lärare och små förlag kan konvertera material till systemet - ett gyllene tillfälle för dem att nå en global marknad, säger Mark Perkins.

- Idag finns det mycket material på Internet, men allt är så fragmenterat. Nu får studenterna stora möjligheter att samla allt material under ett tak, anser Mark Perkins, som själv driver två företag inom utbildning och teknik.

Flexibel pedagogik

Lucie Bergström och Mark Perkins ser Digidoctus som en kunskapsbas. Varje land kan sedan anpassa materialet till just "sin" pedagogik. Barnen kan delta i undervisningen men även studera hemifrån, vilket kan minska biltrafiken - och miljöpåverkan - väsentligt.

- Digidoctus ökar både flexibiliteten och tillgängligheten, menar Mark och Lucie. Dessutom är det roligt att lära sig på nya sätt. Med en mångfald av läromedel på samma plattform kan var och en hitta den pedagogik som passar honom eller henne.

- Jag är övertygad om att Digidoctus kommer att fyllas med material så fort det lanseras. Det handlar om mänskliga rättigheter, om att ge alla tillgång till kunskap. Och det är nödvändigt för att skapa stabilitet i Afrika, säger Lucie Bergström.

Annonser ska ge intäkter

Affärsmodellen är densamma som Google och YouTube framgångsrikt har använt. Kunderna består av konsumenter som skolor, producenter som förlag samt annonsörer. Just många små annonser ska ge intäkter och finansiera verksamheten.

I systemet ingår verktygen DigiCreator, DigiChat och DigiNote. Med DigiCreator kan man skapa, producera, konvertera eller mata in böcker, film, musik och spel. Med DigiChat kan man skriva eller markera olika uppgifter i boken men också se och tala med andra uppkopplade användare. Med DigiNote kan lärare presentera materialinköp, följa upp tid, planera kurser och kommunicera med föräldrar.

En betaversion av Digidoctus blir klar i vinter. Nästa steg är att vidareutveckla systemet för dem som har speciella behov, t.ex. dyslektiker eller synskadade.

För mer information:

Kontakta Kujtim Hyseni, Edoctrina, tfn: 0735-01 17 60, eller Dan-Erik Palm, Innovatum Inkubator, tfn: 0733-46 27 46.