1500 nya kvadratmeter ger plats åt fler företag

Ett år har gått sedan Innovatum Teknikpark och Produktionstekniskt Centrum flyttade in i nyrenoverade Byggnad 73 på Innovatumområdet i Trollhättan. Idag rymmer huset Sveriges modernaste produktionstekniska laboratorium, projektarena, inkubator samt forsknings- och utvecklingsverksamhet för Volvo Aero, Saab Automobile och Högskolan Väst. Huset är fullt men nu görs plats för nya verksamheter.

Ända sedan byggnaden blev klar årsskiftet 2007/2008 har intresset varit stort från flera företag att flytta sin utbildnings- och utvecklingsverksamhet till Produktionstekniskt Centrum. Nu byggs resterande del av byggnaden klart för att bereda plats. 1500 kvadratmeter görs redo för två nya företag samt för projektverksamheten inom den kommande satsningen "Energi och Miljötekniskt Centrum".

Fastighetsägaren Trollhättans Tomt AB har startat upp nybyggnationen som sker i två etapper. Första etappen beräknas vara klar i slutet av april och först att flytta in är Hexagon Metrology, leverantör av system för mätning av objekt i en, två eller tre dimensioner. Företaget finns redan nu på Innovatumområdet och har tidigare deltagit i projekt på Projektarenan. Företaget har redan nu viss utrustning på PTC och kommer framförallt att bedriva sin utbildningsverksamhet här.

Etapp två beräknas att vara klar i slutet på juli och då flyttar JMAC Scandinavia in. JMAC är ett konsultföretag som bland annat erbjuder effektiviserande verktyg och metoder hämtade från "Lean Production" och "Toyota Production System". "Lean Training Center" är en utbildningsfabrik på PTC som redan drivs av JMAC. Här får deltagarna vid sidan av teori arbeta med trampbilar i en miljö som motsvarar svensk industristandard. När företaget flyttar till de nya lokalerna ges, förutom kontor och kurslokaler, plats för en utbyggnad av "Lean Training Center". Detta medför att JMAC förlägger en stor del av sin europeiska utbildningsverksamhet inom Lean Management till Produktionstekniskt Centrum.

- Båda företagen bedriver verksamhet inom produktionsteknik och både tillför mycket och stor nytta av att befinna sig i samma hus som PTC, säger Kjell-Åke Johansson, chef för Projektarenan på Innovatum Teknikpark.

Kontakt: Kent Andersson, lokal och utrustningsansvarig på PTC, tel: 0520-289 325