Nya grepp på internationell konferens för konkreta affärer inom bioenergi

Närmare 350 amerikanska och europeiska företag och offentliga beslutsfattare väntas till International Bioenergy Days när konferensen genomförs gemensamt i Trollhättan och Lidköping den 28‐30 september. Konferensen alternerar mellan USA och Sverige och det övergripande syftet är att deltagarna ska göra affärer inom bioenergi.

Årets tre fokusområden är Biobränsle för fordon och Bioenergi för uppvärmning och elektricitet samt Politik och samhälle.

- Västsverige ligger mycket långt framme inom dessa områden och Sverige och svenska

Många svenska företag fann nya kunder och samarbetspartners när arrangemanget hölls i Minnesota, USA 2008. I årets International Bioenergy Days lanseras ett nytt koncept, Bio Business Café, som ska leda till ännu fler kontakter och konkreta affärer inom bioenergi direkt på plats.

- Bio Business Café är ett snillrikt system där publiken kommer att få lyssna på korta företagspresentationer och sedan välja att gå vidare för samtal med just det företag som intresserar dem mest. Upp till 40 företag kommer att presentera sig och sköter de sina kort rätt får de träffa precis de potentiella kunder som är intresserade av deras erbjudande, förklarar företaget ÄFABs VD Bengt‐Erik Löfgren, upphovsman till arrangemanget.

I programmet ingår även ett omfattande studiebesöksprogram samt både svenska och internationella talare i plenum. Landshövding Lars Bäckström och EU‐parlamentarikern Lena Ek kommer att inleda konferensen.

Kontaktuppgifter:

Karin Stenlund, projektkoordinator Energi och miljöteknik, Innovatum Teknikpark 0703‐94 48 39

Bengt‐Erik Löfgren, VD ÄFAB 0705‐ 51 16 48

www.bioenergydays.com

www.innovatum.se

Bakgrundsfakta

International Bioenergy Days föddes 2006 som ett samarbete mellan Svensk Amerikanska Handelskammaren och bioenergiföretaget ÄFAB i Lidköping, som 2008 blev ett av företagen på den amerikanske ambassadören Michael Woods lista över de 100 intressantaste clean techföretagen i Sverige.

Arrangemanget har nu vuxit och 2009 är Innovatum Teknikpark projektägare i samverkan med ÄFAB. 2008 arrangerades International Bioenergy Days i Mankato, Minnesota. Det har nyligen beslutats att det år 2010 kommer att genomföras i Rockford, Illinois.

- Miljöteknikföretag är i sin tur världsledande. Det utländska intresset är därför stort för hur detta gått till, hur svenska företag och svenska beslutsfattare har skapat förutsättningar för en grön marknad som är unik i världen, säger Karin Stenlund, programansvarig för Energi och miljöteknik på Innovatum Teknikpark som är projektägare för arrangemanget.

Den svenska regeringen har beslutat att International Bioenergydays får använda den officiella EUordförandeskapslogotypen.