Vinnaren får 30 timmars hjälp av teknikexperten Jan Björn för att utveckla sin prototyp. Foto: Svante Olsson.

Ny tävling för dig med en smart produktidé

Våga förverkliga din affärsidé och underskatta in vikten av en prototyp. Det är budskapet som Innovatum Science Park vill förmedla. Nu lanserar de en tävling där personer med innovativa produktidéer har chans till experthjälp i prototyputvecklingen och en plats i inkubatorn.

– Många går runt och bär på smarta lösningar och nu vill vi hjälpa dem att förverkliga dessa. Vi vill att fler ska våga satsa och ta hjälp, säger Eivind Vogel-Rödin, verksamhetsledare vid Innovatum Science Parks inkubator.

Tävlingen pågår fram till den 9 juni och vänder sig till personer eller team som vill få ut sina innovativa, skalbara produktidéer på marknaden.

– Ett vanligt misstag är att vänta för länge innan man börjar sälja in och testa sin produkt i skarpt läge. En prototyp är till stor hjälp här.

För prototyphjälpen står teknikexperten Jan Björn som tidigare grundat startupbolaget FlyPulse. Jan är civilingenjör i elektroteknik och har mer än 15 års erfarenhet av elektronik, hårdvarunära programmering, 3D-printing och prototyptillverkning.

– Utöver experthjälp får man tillgång till vår prototypverkstad i Trollhättan med bland annat 3D-printer. Dessutom intensivt affärsutvecklingsstöd, tillgång till kontakter och andra viktiga förutsättningar som hjälper till på resan.

Bidragen som skickas in bedöms bland annat utifrån kriterier som innovationshöjd, skalbarhet och internationell potential.

– För att delta i tävlingen fyller du i ansökningsformuläret på vår webb där du beskriver idén närmare och vilken typ av hjälp du behöver. Det kan exempelvis handla om enklare mjukvaruutveckling, sensorval eller 3D-skisser.

Vad är inkubatorn?
Inkubatorn vid Innovatum Science Park har sedan 2003 stöttat entreprenörer med innovativa, skalbara affärsidéer under den första tiden på resan. En tid som ofta är förknippad med stora utmaningar och höga risker. Stödet innebär bland annat att entreprenören får affärsrådgivning av entreprenörer och experter, hjälp med kontakter och nätverk och stöd kring att hitta finansiering. I Sverige finns ett 40-tal offentligt finansierade inkubatorer. Inkubatorn vid Innovatum Science Park har klassats som en av landets främsta av innovationsmyndigheten Vinnova.

Fakta om tävlingen
Tävlingen pågår fram till den 9 juni och vänder sig till personer och team med innovativa, skalbara produktidéer som söker till inkubatorn. Vinnaren antas till inkubatorn och får upp till 30 timmars experthjälp i prototyputvecklingsarbetet. Det kan exempelvis innebära hjälp med:

• Enklare mjukvaruutveckling
  • Sensorval