Mounids algbläck – Årets Impact maker i Venture Cup

Mounids algbläck – Årets Impact maker i Venture Cup

Under tisdagskvällen utsågs de västsvenska vinnarna av affärsidétävlingen Venture Cup. Priset till årets ”Impact maker” gick till Mounid från Innovatum Science Park, vars unika giftfria algbläck ger textilbranschen möjlighet att tillverka 100% cirkulära produkter. Grundaren Ida Näslund får nu 50 000 kronor och en plats i Sverigefinalen senare i höst.

- Det känns otroligt bra. Är väldigt stolt att Mounid vann just kategorin Impact Maker. Jag fick fin motivering av juryn som bekräftar att Mounid kan göra stor skillnad för miljön och att vi vill se en färgsprakande framtid utan bekostnad på naturen, säger grundaren Ida Näslund.

Giftfritt bläck gjort av mikroalger
Infärgningsprocessen är idag det största miljöproblemet inom textiltillverkning då den kräver stora mängder kemikalier, vatten och energi. Mounid, med Ida Näslund vid rodret tar fram ett hållbart alternativ till konventionell färg för textil- och modeindustrin. Ett bläck gjort av mikroalger som är både giftfritt och fullt nedbrytningsbart.

- Att implementera Mounids algbläck i textilproduktion har potential att kunna göra stor skillnad och bli den saknade pusselbiten för att kunna förändra textilindustrins system. Från att vara ett linjärt ”take-make-waste” system som idag byggs på fossilbaserad textilfärg, till att fullt ut kunna arbeta cirkulärt med en helt ny slags biobaserad färg, som dessutom framställs genom en förnybar resurs som kan tillverkas miljövänligt, skalbart och lokalt och som heller inte konkurrerar med landbaserad odling. Vilket ligger helt i linje för hela textilbranschen att kunna uppnå ambitiöst satta hållbarhetsmål.

Målsättning att lansera 2023
Ida Näslund har en stark passion för färg och form men också för naturen och har arbetat med att designa kläder och mönster på textil. Då hon inte kunde hitta någon verkligt hållbar textilfärg som fungerade i resurssnåla digitala maskiner föll det sig naturligt att försöka hitta en lösning. Och på den vägen är det.

-Främsta målstolpen nu är att lansera algbläcket på marknaden 2023, ta fram en pilotproduktion och även utöka teamet. Jag kommer också att börja titta på att ta in finansiering inför marknadslansering och produktion. Därefter vill jag nå ut globalt och kunna visa miljönyttan som Mounid skapat genom att företag börjar använda Mounids algbläck i produktion.

Del av Innovatum Science Parks inkubator och Wargön Innovation
Mounid ingår i Innovatum Science Parks inkubator i Trollhättan. Mounid får också stöd via Innovatum Science Parks dotterbolag Wargön Innovation som möjliggör produktion av framtidens material.

__________________________________________________________________________________
Motivering årets Impact maker

"Genom att ta sig an en av vår tids största miljöutmaningar ser juryn stor potential som kan ge nya affärsmöjligheter och skapa positiv global inverkan. Med kreativ resursanvändning kan bolaget förändra vårt förhållningssätt till miljön samt utforska gynnsamma synergieffekter. Teamet gör anspråk på att hjälpa till med riktig förändring i en branch som verkligen är i behov av det.
Juryn lovordar denna färgsprakande idé som kan ge flera ringar på vattnet och på ett smart sätt använder naturen för att värna om naturen."

Kontakt:
Ida Näslund, Grundare Mounid